Pernilla Andersson får Sir George Martin Music Award 2013

Den mångsidiga artisten Pernilla Andersson får Sir George Martin Music Award 2013

PressMeddelande 2013–02–21

Styrelsen för Sir George Martin Music Award har glädjen att bekantgöra att årets pristagare är Pernilla Andersson. Priset, som är på 100.000 kronor, utdelas årligen i maj månad och sponsras i sin helhet av Sparbanken Öresund. Styrelsens motivering lyder:
Med en stark egen vision har Pernilla Andersson gått sin personliga väg, samtidigt som hon med sin breda musikaliska bakgrund kunnat lyfta andra. Hon är lika skicklig bakom mixerbordet som med instrumenten och hon har en självklar närvaro längst fram i strålkastarljuset. Med ett musikaliskt avstamp i den skånska myllan har Pernilla Andersson arbetat fram en unik stil, helt i Sir George Martins anda.

Prisutdelning sker vid en Galakväll, arrangerad av Musik i Syd, på Palladium i Malmö torsdagen den 2 maj kl 19.00. Galakvällen innehåller musikaliska hyllningar till såväl Pernilla Andersson som Sir George Martin.

Pristagare 2013 – Pernilla Andersson
Pernilla Andersson, uppvuxen i Hässleholm och Kristianstad, är en spännande, nyskapande och respekterad sångerska, musiker och låtskrivare på den svenska musikscenen. Hon är en mångsidig och egensinnig artist som i sin verksamhet nyfiket utforskar världen. Sedan debutplattan My Journey 1991 har hon gett ut sju egenproducerade studioalbum och ett livealbum. Pernilla Andersson är också en framstående producent för andra artister. När hon 2002 producerade Svante Thuressons album Nya kickar blev hon den första kvinnliga producenten av en utgivning på ett stort svenskt bolag. Hon har också på egna Sheriff Records gett ut album för bland annat Titiyo och Staffan Hellstrand. Pernilla Andersson är en flitigt turnerande artist med åtskilliga liveframträdanden per år. Hon blev känd för den breda publiken genom sin medverkan i Melodifestivalen år 2011.
För övrigt har Pernilla ett starkt fiskeintresse, är vänsterhänt och blev Ulla Billquist-stipendiat 2011.
För ytterligare information: www.pernillaandersson.com

Så här kommenterar Pernilla själv priset
När jag fick samtalet om att jag blivit tilldelad ”Sir George Martin Music Award” började jag skratta och gråta samtidigt och var tvungen att sätta mej ner. Att bli premierad för att ”verka i hans anda” är nog den största bekräftelsen jag fått i min karriär och jag känner mig oerhört ärad och stolt. För många är nog George Martin så förknippad med The Beatles att man glömmer hur bred han varit genremässigt i sin musikaliska gärning. Han producerade mycket av den engelska popmusik som jag lyssnat på och inspirerats av, t ex Cilla Black. Han är en enorm förebild för mig.
Pernilla Andersson

Sir George Martin gratulerar
Dear Pernilla,
I would like to offer my sincere congratulations to you in winning the Sir George Martin Music Award. I cannot think of anyone more deserving than you. I like your versatility, being something of an all-rounder myself. You are now pretty much the age that I was when I made the early recordings with The Beatles, a time when I lost myself in the music that we were making. I know you will go on to do great things, and I look forward to hearing of your success in all the many ways that you perform.
Again, my congratulations and warmest regards,

George Martin

Anders Burman, legendarisk musikproducent och grundare av Metronome
Pernilla är en fantastiskt begåvad musikmänniska som med sin vackra röst och fina gitarr- och pianospel intagit en topp-position i musiksverige. Hon är dessutom en utmärkt musikproducent med en förmåga att alltid ta fram det bästa av sina artister.
Anders Burman

Bakgrund
Sir George Martin utsågs 2010 till Hedersdoktor vid Musikhögskolan i Malmö tillhörande den konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet. I samband med hans besök här i maj 2010 instiftades ett stort skånskt musikpris till Sir George Martins ära.
Sir George Martin Music Award kan utdelas till den som anses ha verkat i hans anda som producent, kompositör, arrangör, dirigent eller musiker. Vår första pristagare 2011 var en musikproducent, Christoffer Lundquist, och pristagare 2012 en musiker, Nils Landgren, vilket visar på musikprisets bredd och möjligheter.
Pristagaren ska vara en (eller flera) fysiska personer med stark skånsk anknytning.
Styrelsen för Sir George Martin Music Award utgörs av
Sverker Svensson, Ordförande, f d prefekt vid Musikhögskolan i Malmö
Staffan Storm, Musikhögskolan i Malmö
Stefan ’’Julius“ Malmström, Julius AB
Martin Martinsson, Musik i Syd
Lisa Wall, Sveriges Radio
Miriam Aïda, artist
Magnus Månsson, Sparbanken Öresund
Staffan Olander, Olander Music & IT AB, representant för Sir George Martin

Sir George Martin
George Martin är mest känd för att ha varit producent åt The Beatles och en lång rad andra internationella artister. George Martin har dessutom själv aktivt jobbat som kompositör, arrangör, dirigent och musiker. George har skrivit och producerat musik bl a till flera Bond-filmer.
George Martin har en stark anknytning till Sverige sedan många år. Här har han drivit ett dotterbolag till sitt eget bolag AIR London Ltd, turnerat med Malmö Symfoniorkester och på många sätt engagerat sig för studenterna vid Musikhögskolan i Malmö och Lunds universitet.
George Martin och hans produktioner
www.georgemartinmusic.com
www.popmusicinfo.com
Sir George Martin Music Award