Upplands Väsby kommun startar samarbete med Volontärbyrån

Nu blir det enklare att hitta volontäruppdrag hos Upplands Väsbys frivilligorganisationer! Upplands Väsby kommun satsar på samarbete med Volontärbyrån Det har länge saknats ett enkelt sätt för dem som vill engagera sig ideellt att veta vad frivilligorganisationerna behöver hjälp med. För tre och ett halvt år sedan startade Volontärbyrån i Stockholm som förmedlar kontakt mellan volontärer och frivilligorganisationer. Sedan dess har byrån förmedlat över 7400 volontärkontakter till mer än 500 organisationer via den prisbelönta hemsidan. Verksamheten finansieras bland annat genom samarbeten med kommuner som vill stimulera engagemanget lokalt. Upplands Väsby är den första kommunen i Storstockholmsregionen, förutom Stockholm stad, som startar samarbete med Volontärbyrån. ”Vi tycker att det är viktigt att erbjuda kanaler för att ta tillvara det ideella engagemang som finns i vår kommun. Genom samarbetet med Volontärbyrån kan volontärers önskemål matchas med frivilligorganisationers behov. På så sätt blir det enklare att engagera sig samtidigt som vi ger stöd till den viktiga verksamhet som bedrivs av föreningslivet i vår kommun” säger Ulla-Britt Ljung, Kultur- och fritidschef, Upplands Väsby kommun. ”Vi är glada att Upplands Väsby kommun har valt att satsa på att stimulera engagemanget lokalt. Volontärbyrån finns för volontärernas skull, vi tror på engagemangets positiva kraft och att man mår bra av att engagera sig. Volontärernas engagemang kommer dessutom organisationerna, brukarna och samhället i stort tillgodo” säger Malin Tappert, informationsansvarig på Volontärbyrån. Den 18:e april kl 13.00 lanseras den skräddarsydda lokalversionen av Volontärbyråns webbplats på kommunens hemsida. Där kommer alla lokala ideella uppdrag som finns att kunna sökas. Där kan också frivilligorganisationerna registrera de uppdrag de söker volontärer till: http://www.upplandsvasby.se/ Välkommen på pressträff tisdagen den 18 april kl 18.00 i Kulturhuset, Centralvägen 9. Där får ni möjlighet att ställa frågor till Malin Tappert, informationsansvarig Volontärbyrån, Ulla-Britt Ljung Kultur- och fritidschef och Vanja Edwinson, Kommunstyrelsens ordförande, Upplands Väsby kommun , och Mary Tano från Brottsofferjouren. Den 18 april kl 18.30 i Kulturhuset, Centralvägen 9, kommer Ulrika Erksell hålla ett informationsmöte för frivilligorganisationerna i hur man använder Volontärbyrån för att attrahera och rekrytera volontärer. Till detta möte är också media välkommen. Statistik specifikt för Upplands Väsby finns som bilaga längre ned i detta dokument. För information, kontakt med volontärer och frivilligorganisationer i Upplands Väsby, statistik mm. Kontakta: Malin Tappert, informationsansvarig för Volontärbyrån, 0735 900 526 alt: malin@volontarbyran.org Mats Grufman, Upplands Väsby kommun, 08 590 97 303, Mats.Grufman@upplandsvasby.se Kort om Volontärbyrån: Volontärbyrån startades i Stockholm 2002 med syfte att förenkla för volontärerna att hitta uppdrag som passar dem, oavsett organisation. Volontärbyrån skapade därmed Sveriges första förmedling av volontäruppdrag och har sedan starten förmedlat över 7400 volontärkontakter till över 500 olika organisationer, däribland Röda Korset, Studieförbund, Cirkus Cirkör, IOGT-NTO, Rädda Barnen Frivillig Väntjänst, Brottsofferjouren, Kattvärnet och Anorexi-Bullimikontakt. Uppdragen de behöver hjälp med varierar från läxläsning och telefonjour till styrelseuppdrag, IT-stöd, flyktingguider och kontorshjälp. 70 % av volontärerna är mellan 18-35 år. Volontärbyrån drivs av Forum för Frivilligt Socialt Arbete. Verksamheten finansieras genom samarbeten med kommuner och företag som vill stimulera engagemanget bland medborgare och anställda. Mer information om Volontärbyrån finns på www.volontarbyran.org/press /Volontärbyrån/