Tårtkalas för 1 000 volontärer på Sergels torg

Volontärbyrån har sedan starten förmedlat 32 644 volontärer till mer är 1500 olika ideella organisationer över hela landet. På lördag 1 september firar de stort och bjuder Volontärbyrån 1 000 volontärer på kaffe, tårta och ballonger på Sergels torg i Stockholm.

– Vi hoppas på fint väder, mycket folk och en härlig stämning. Det ska bli otroligt roligt att få träffa många av de volontärer som vi förmedlat och höra om deras erfarenheter. Ett torg fullt med volontärer är målsättningen. Med kalaset vill vi också manifestera att det faktiskt är varannan person i Sverige som engagerar sig ideellt, säger grundaren Amelie Silfverstolpe.

Volontärtimmar till ett värde av 53 miljoner kronor
Volontärbyrån har också sedan början av augusti drivit kampanjen ”Volontärlöftet”.
– Målet med kampanjen var att få svenska folket att lova att volontera 200 000 timmar i samhället det närmaste året. Det målet har vi nått med råge och det motsvarar ett värde på drygt 50 miljoner kronor. I gengäld vill vi att regeringen finansierar Volontärbyrån med 5 miljoner per år, säger Amelie Silfverstolpe.

Vill ni intervjua en volontär har vi kontakterna
Tårtkalaset kommer att hållas på Sergels torg mellan kl 14.00 – 16.00. Vill du intervjua volontärer eller oss från Volontärbyrån kommer vi att finnas på plats. Vill du komma i kontakt med volontärer i förväg kan vi förmedla kontakt innan.

Jourhavande kompis på RKUF och Chattvolontär på Tjejzonen, kvinna, 20 år, Stockholm
Aktiv i Greenpeace, Ny Gemenskap, kvinna 23 år
Medspråkare, Kvinna, 50 +, Uppsala
Aktiv i Amnesty, Man, 41 år, Göteborg

För mer information kontakta
Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare och grundare, 0708-345 645 amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org
Vanja Höglund, pressansvarig, 070 – 33 77 897vanja.hoglund@volontarbyran.org

Bilder finns på http://www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 32 500 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 500 ideella organisationer över hela Sverige. Volontärbyrån är en del av Forum för Frivilligt Socialt Arbete.