Välkomna fler! Ny skrift ska hjälpa ideella organisationer arbeta med mångfald

Ideell mångfald: Att välkomna alla i vår verksamhet är en ny skrift om hur ideella organisationer kan kartlägga mångfalden i sina organisationer.

– Skriften Ideell mångfald är tänk att på ett kortfattat och enkelt sätt ge ideella organisationer verktyg att komma igång med mångfaldsarbetet. För små föreningar eller föreningar som har mycket på gång är den här skriften en bra början, vi har samlat ihop våra bästa tips ifrån andra som har arbetat länge med mångfaldsfrågan, säger Johan Dahlén, projektledare för projektet Ideell Mångfald.

Skriften släpps officiellt den 30 augusti under konferensen Ideell mångfald som Volontärbyrån anordnar.
– Det känns jätteroligt att både släppa skriften och hålla en konferens om ideell mångfald under samma dag och vi hoppas att detta blir en inspiration till fler att tänka mångfald i sina organisationer, säger Johan Dahlén.

Skriften vänder sig till ideella organisationer som vill ta första steget till att arbeta med mångfald. Den handlar om att ställa sig frågan, Varför ska vi arbeta med mångfald? Till att kartlägga hur mångfalden ser ut just nu i den ideella organisationen och om hur ideella organisationer kan tänka i vidare banor. Volontärbyrån har tillsammans med projektgruppen från projektet Ideell Mångfald producerat skriften under våren 2012.

Projektgruppen bestod av representanter från åtta olika ideella organisationer: Afrikagrupperna, Friluftsfrämjandet Uppsala, Individuell Människohjälp, Makalösa Föräldrar, Scouterna, Stockholms Stadsmission, Tjejzonen och United Sisters.

För mer information kontakta
Johan Dahlén, projektledare Ideell mångfald, 070- 226 32 06, johan.dahlen@volontarbyran.org
Vanja Höglund, pressansvarig, 070 – 33 77 897, vanja.hoglund@volontarbyran.org

Bilder finns på http://www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran