Kampanj för ökat samhällsengagemang viral succé!

Volontärbyråns kampanj för att få svenska folket att lova 100 000 timmar ideellt arbete är halvvägs mot målet efter bara fem dagar!

De senaste två decennierna har forskare och politiker oroat sig för att engagemanget minskat, särskilt bland unga, baserat på vikande medlemstal i ideella organisationer och folkrörelser. Samtidigt har Volontärbyrån på 10 år förmedlat över 32 000 volontärer till mer än 1 500 organisationer runt om i Sverige, varav många unga och förstagångsvolontärer.

- Det tyder på att det snarare är sättet vi vill engagera oss på som förändrats och där krav på medlemskap är minde viktigt, det är innehållet i själva uppdraget som är avgörande visar våra undersökningar, säger Amelie Silfverstolpe, grundare av Volontärbyrån.

För att bevisa att det svenska folket är redo att engagera sig har Volontärbyrån skapat kampanjen Volontärlöftet, med målet att få svenska folket att lova att volontera 100 000 timmar i samhället det närmaste året, motsvarande ett värde på drygt 26 miljoner kronor, om regeringen finansierar den digitala infrastrukturen som underlättar engagemanget med 5 miljoner kronor per år.

Kampanjen har blivit en viral succé i sociala media och på bara fem dagar har svenska folket redan lovat volontera över 55 000 timmar.

- Ryktet om engagemangets död är betydligt överdriven, vilket det stora intresset för kampanjen också visar. Men det visar också att det finns en bred folklig uppslutning bakom kravet på att regeringen ska betrakta finansieringen av en digital infrastruktur som hjälper till att bygga broar i samhället som lika viktig som stödet till fysisk infrastruktur som broar och järnvägar.

Den 3:e september kommer Volontärbyrån att överlämna en lista med namnen på alla som lovat engagera sig till regeringen och ansvarig minister Nyamko Sabuni. Samtidigt bjuder Volontärbyrån in ministern och representanter för både andra departement, riksdagen och den ideella sektorn till ”infrastruktursamtal för civilsamhället” under hösten för att säkra den långsiktiga finansieringen av Volontärbyrån, sektorns viktigaste digitala infrastruktur.

Avlägg volontärlöftet

Ange hur mycket du kan tänka dig att volontera under det kommande året. Det tar bokstavligen femton sekunder och kan göras på http://volontarloftet.org

Amelie Silfverstolpe, 0708-345 645, amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org