5 december på FN:s Internationella frivilligdag: Volontärbyrån låter volontärerna berätta!

Den 5 december är det den internationella frivilligdagen. Volontärbyrån uppmärksammar dagen genom att släppa två korta volontärfilmer, som handlar om upplevelsen av det första volontäruppdraget.

Lili berättar om sitt första volontäruppdrag som fikavärd för Äldrekontakt. Hör henne berätta om en magisk fikastund i somras, se klippet: Lilis berättelse

Äldrekontakts fikaträffar bjuder på småprat, skratt och berättelser över en kopp kaffe. Genom att bli volontär kan du ge glädje till någon som annars sällan kommer utanför dörren samtidigt som du själv är med om ett berikande möte! Att vara fikvärd är ett volontäruppdrag av många som Volontärbyrån förmedlar på www.volontarbyran.org.

Moa berättar om ett första möte
Moa berättar om hur det är att vara chattvolontär för första gången och om ett möte som gjorde skillnad, ett möte som hon minns. Se klippet: Moas berättelse

Den andra volontärfilmen visar ett volontäruppdrag hos en ideell organisation som vänder sig mot unga. Via organisationen ”1000 möjligheter” får unga människor någon att prata med om vad som helst, inget är för litet eller för stort. Som volontär kan du delta i chattjouren eller vara stödkontakt åt en ung människa.

Urban Lifestyle har producerat filmberättelserna tillsammans Volontärbyrån. Urban Lifestyles mål är att producera digitala berättelser som förmedlar känslor och skapar engagemang.
När vi tog fram de två volontärberättelserna med Moa och Lili ville vi skapa en känsla hos tittarna för att de själva skulle vilja bli volontärer. Därför valde vi att utgå från specifika händelser och anekdoter för att ge en inblick i hur det kan kännas när man som volontär faktiskt gör en konkret skillnad för en annan människa. Berättelserna fick lite olika uttryck för att de skulle passa volontärernas personlighet och uppdrag, säger Linda Pierre på Urban Lifestyle.

Om kampanjen
Volontärbyrån driver kampanjen "Vi vill ha din berättelse- Volontärberättelser 2011" i höst för att uppmärksamma volontären och ideellt engagemang. Med kampanjen vill Volontärbyrån inspirera andra att hitta sitt volontäruppdrag. Inskickade berättelser publiceras på www.volontarbyran.org och på vår facebooksida.

Vill du veta mer om kampanjen, om volontärer och deras uppdrag är du välkommen att kontakta oss. Vi förmedlar gärna kontakten till volontärer som hittat sitt ideella uppdrag via Volontärbyrån.

Vanja Höglund, Volontärbyrån, vanja.hoglund@volontarbyran.org, 0722-297 123
Linda Pierre, Urban Lifestyle, linda@urbanlifestyle.se, 0708-184 891

I år är också Europeiska året för frivilligt arbete. Ett år då frivilligt arbete uppmärksammas av Europeiska kommissionen och där medlemsländerna.