400 volontärer engageras till Sveriges största alternativa julfirande

För tionde året i rad går under julhelgen ”Jul i Gemenskap” av stapeln i Stockholm. Sedan 2007 bjuds varje år sammanlagt drygt 1500 gäster in för att fira julafton, juldagen och annandagen i gemenskap med andra. Många deltagare lever i hemlöshet, ensamhet eller annan social utsatthet. För att göra evenemangen möjliga engageras 400 volontärer, för att servera, städa, baka och vara värdar. Den 15 oktober öppnar volontäruppdragen för anmälan via Volontärbyrån.

-Jul i Gemenskap är ett sätt att visa att vi tillsammans kan bryta utanförskapet som många känner, framförallt kring jul, säger Jul i Gemenskaps projektledare Magnus Helmner. Volontärerna brukar berätta att det som betytt mest för dem är mötet med andra människor, och vi inte är så olika varandra som vi kanske tror.

En av arrangörerna bakom Jul i Gemenskap är den ideella verksamheten Volontärbyrån. Det är via Volontärbyråns webbplats www.volontarbyran.org som volontärerna anmäler sitt intresse att vara volontär under firandet.

-Bland volontärer är det väldigt populärt att engagera sig i Jul i Gemenskap, och när vi släpper platserna brukar de ta slut fort, säger Maria Alsander, verksamhetsledare på Volontärbyrån. Vi är stolta över att vara en del av Jul i Gemenskap och ser att det ger otroligt mycket för såväl deltagare som för volontärer.

Fakta:

Jul i Gemenskap startade 2007 av frivilligorganisationer och kyrkor. Målet med arrangemanget är ett värdigt julfirande där alla är välkomna.Under helgen bjudsgod julmat, godsaker, julklappar, program och framförallt gemenskap runt borden. I spåren av Jul i Gemenskap har fler alternativa sociala arbeten startats. Bland annat bjuder församlingar in till Lunch i Gemenskap, och Kafé i Gemenskap finns nu på olika platser i Stockholm. Dessutom har samarbetet varit drivande i olika insatser för att lindra nöd bland utsatta EU-medborgare inom Vinternatt och Vinternatt 2.

Jul i Gemenskap 2016 firas i Immanuelskyrkan, Kungstensgatan 17, Stockholm och det är gratis och öppet för alla under julafton, juldagen och annandag jul kl. 17-21.
Volontäruppdragen släpps den 15 oktober kl. 10.00 via www.volontarbyran.org/jul-i-gemenskap.

Arrangörer: Ny Gemenskap, Frälsningsarmén, Immanuelskyrkan, Volontärbyrån, Hela Människan, Svenska Kyrkan (S:t Johannes, S:t Matteus, Adolf Fredrik), Filadelfia, Stockholms stadsmission, Korskyrkan, Gustav Vasa församling, Sociala missionen med flera.

För mer information om Jul i Gemenskap, kontakta: Projektledare Magnus Helmner, Ny Gemenskap magnus@nygemenskap.org, telefon 0762-572519

För mer information om Volontärbyrån, kontakta: Anna Snell, anna.snell@volontarbyran.org, telefon 073 554 23 23

• Stockholm

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Utöver förmedling av ideella uppdrag erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum - idéburna organisationer med social inriktning.