Foto: Norrlandsoperans symfoniorkester,  Andreas Nilsson
Foto: Norrlandsoperans symfoniorkester, Andreas Nilsson

Umeå Live 9/8 - Ny plats och unikt samarbete

På torsdag 9 augusti är det dags för sommarens sista Umeå Live. I ett unikt samarbete med Sveriges Radios konsertturné P2 i Parken och Norrlandsoperans Symfoniorkester kommer publiken kunna njuta av klassisk musik i Rådhusparken. Tillfället direktsänds även i P2 kl. 19:00-20:30.

Pernilla Eskilsdotter från P2:s Klassisk morgon presenterar konserten och P2:s artist, cellisten Amalie Stalheim är gästsolist och spelar tillsammans med Norrlandsporens Symfoniorkester och dirigent Eric Solén.

– "Det ska bli hur kul som helst att ta med P2 och den klassiska musiken ut i sommarparken. Det kommer att bli fantastiskt att ha lyssnarna framför mig och livs levande musiker bredvid mig på scen, så har jag det inte till vardags" säger Pernilla Eskilsdotter.

Foto: Sveriges Radio

Norska Amalie Stalheim vann Kungliga musikaliska akademiens tävling Solistpriset i januari. Hon utnämndes därmed även till P2:s Artist för de kommande två åren, 2018–2019.

– "Jag tror att det kommer bli en helt underbar atmosfär i parkerna och jag hoppas vi kan ge folk ett sommarminne som sitter kvar länge. Det känns spännande att träffa publiken på deras ”hemmaplan”, i en park där de är omgivna av familj och vänner. Och jag ser otroligt mycket fram emot att lära känna och spela med de tre fantastiska orkestrarna" säger Amalie Stalheim.

Foto: Umeå Live, Sune Grabbe

Umeå Live är familjefesten som under fyra tillfällen i sommar bjuder på gratis underhållning i Umeå centrum. Programmet pågår från eftermiddag till sen kväll och på två platser i centrum. Den 9 augusti kommer dagsprogrammet ta plats på Rådhustorget och kvällsprogrammet i Rådhusparken. Se hela programmet här

För frågor, kontakta:

Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå
gabriella.hed-vall@visitumea.se, 070-601 03 57

Anna Axelson, producent Tiljan AB
anna@tiljan.se, 070-695 50 28

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.