Foto: Europeiska Volleybollförbundet, CEV.

Högklassig volleyboll till Umeå

Den 25 augusti kommer Umeå att stå som värd när svenska damlandslaget i volleyboll möter Finland i pågående EM-kval. Matchen kommer att spelas på Umeå Energi Arena Vatten. Lokal arrangör är Stöcke IF. Med landskampen vill man stärka intresset för volleybollen i regionen och hela Norrland och med frontfigurer som stjärnan Isabelle ”Bella” Haak har man goda förhoppningar att fylla Umeå Energi Arena.

EM-kvalet i augusti är viktigare än på länge. Fler EM-platser än tidigare står på spel och både damerna och herrarna har stora chanser att nå sitt första slutspel på många år. Senast herrlandslaget spelade EM-slutspel var för 25 år sedan och för damerna var det 35 år sedan senast. EM-kvalet avgörs under två perioder 2018/19. Den första perioden är 13–27 augusti 2018, den andra är i början av januari 2019. Sverige har lottats in i en grupp bestående av Tjeckien, Finland och Estland. Gruppsegraren och grupptvåan kvalificerar sig för 2019 års EM-slutspel som avgörs i fyra länder, Turkiet, Ungern, Polen och Slovakien. EM har ett nytt upplägg där den största och mest markanta förändringen är att antalet lag i EM-slutspelet utökas från 16 till 24. Chansen till svenskt avancemang ökar därmed. Tidigare i vår offentliggjorde SOK sin satsning på volleyboll, med fokus på damlandslaget. Siktet är inställt på OS i Paris 2024, med en stark slagkraftig trupp. Svensk damvolleyboll har aldrig varit starkare och med stjärnor som Isabelle ”Bella” Haak tror den lokala arrangören att man ska kunna fylla Umeå Energi Arena Vatten och skapa härlig stämning. Extra kul är att även IKSU Volleys egen Fanny Åhman är uttagen i EM-truppen vilket man kan gissa kommer att bidra till ett stort intresse för matchen.

Den lokala arrangören Stöcke IF har en volleybollsektion som är på kraftig tillväxt. Kön till deras träningsgrupper har aldrig varit längre och man ser landskampen som en möjlighet att ytterligare uppmärksamma sporten. Att arrangera en landskamp kommer dock med höga krav, dels tekniska men framförallt i form av ideella krafter.

- Umeå är en anrik volleybollstad där de flesta i vuxen ålder minns IKSU:s glansdagar både på herr- och damsidan för cirka 20 år sedan. Efter att ha fört en lite tynande tillvaro i många år bubblar nu volleybollsporten i många föreningar i Umeå med omnejd, med mycket fin ungdomsverksamhet. Vi är glada och stolta att kunna erbjuda Norrlands idrottsstad, volleyboll på yttersta nivå och matchen kommer att inramas med kringaktiviteter för att bli en upplevelse för hela familjen. Vi kommer att bli tvungna att mobilisera alla krafter vi har för att dra in sponsorer, marknadsföra och ordna allt praktiskt kring evenemanget, men det ska bli så kul! Vi hoppas att alla tar chansen att se detta talangfulla lag när de kommer till Umeå och visar upp vår idrott, säger Julia Enlund från Stöcke IF.

- Tack vare engagerade och drivna föreningar som Stöcke IF kan vi få hit matcher av den här kalibern som annars ofta landar i de södra delarna av landet. Evenemangen är viktiga för att fortsätta rekrytera till våra idrotter och för att stärka Umeås position som en evenemangsstad att räkna med, kommenterar Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig på Visit Umeå.

Matchen kommer att spelas på Umeå Energi Arena Vatten lördag den 25 augusti kl. 17.00. Program för dagen kommer att utannonseras senare.

För frågor går det bra att kontakta:

Julia Enlund, Stöcke IF, 072-733 44 40, julia_karolina@hotmail.com

Gabriella Hed Vall, Visit Umeå, 070-601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.