Svenska matframgångar på global kongress om måltidsturism

Det är Sverige och Göteborg som i höst får stå värd för världskongressen World Food Travel Summit. Med temat ”den nya vågen inom matturism” presenterar arrangörerna nu ett brett program med många svenska inslag. Fäviken Magasinet, Way Out West-festivalen och Astrid Lindgrens Värld lyfts fram som exempel på nyskapande svenska matupplevelser för de internationella delegaterna.

Den 23 och 24 september är Sverige och Göteborg i fokus för den globala måltidsturismen genom konferensen World Food Travel Summit. Det är första gången som kongressen arrangeras i Sverige. Beslutsfattare och branschfolk inom resor och mat från flera länder kommer att få inspiration och kunskap med hjälp av ett internationellt program, som just spikats. Arrangören World Food Travel Association i nära samarbete med VisitSweden, Västsvenska turistrådet och Göteborg & Co räknar med 500 delegater från hela världen.

-  Vi valde Sverige för att det händer mycket spännande där just nu. Strålkastarljuset riktas norrut och i Sverige finns många spännande exempel på nyskapande och genuin matkultur, med fokus på hållbarhet och lokala råvaror, säger Erik Wolf, vd på World Food Travel Association.

De internationella kongressdeltagarna kommer att höra hur festivalen Way Out West  i Göteborg av miljöskäl gick över till helt vegetariska menyer och hur temaparken Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har bytt ut pommes frites och hamburgare mot småländska maträtter som inspirerats av de populära barnböckerna.

En av de mest kända svenska talarna är den internationellt erkände kocken Magnus Nilsson, som driver den spektakulära restaurangen Fäviken Magasinet i jämtländska Järpen. Krogen ligger på en fjällgård mitt i den jämtländska vildmarken och i stort sett alla råvaror hämtas på gården eller i dess omgivningar. Fäviken har rankats som en av världens 50 bästa restauranger flera år i följd.

Även flera internationella exempel står på programmet, bland annat en studie kring hur den danska restaurangen Noma har påverkat Köpenhamns turistintäkter, presenterad av en journalist från TIME Magazine. Vd:n för den kanadensiska organisationen Taste of Nova Scotia berättar om samarbete som framgångsrecept. John Mulholland, chefredaktör för den brittiska tidningen the Observer, är moderator för kongressen.

Under helgen före kongressen kommer deltagarna att kunna besöka olika kulinariska platser i Västsverige. Vid välkomstmiddagen bjuds alla deltagare på aptitretare från hela Sverige under temat ”Try Swedish”.

Mer information om World Food Travel Summit http://www.worldfoodtravelsummit.com/

Kongressen hålls på Radisson Blu Scandinavia i Göteborg. Rabatterad anmälningsavgift fram till och med 30 juli. https://b-com.mci-group.com/Registration/130903WFTS.aspx

Svenska talare på World Food Travel Summit

Ami Hovstadius, projektledare för mat på VisitSweden
Sverige – det nya matlandet

Mikael Ahlerup, vd Astrid Lindgrens Värld
Att vara sann mot sina rötter: Det medvetna beslutet att undvika fast food

Fia Gulliksson, grundare för Jazzköket
Att bygga en känd kulinarisk destination

Anna Wersén, vd Destination Östersund
Mat – det universella språket

Niklas Lundell, anställd på Luger, som arrangerar musikfestivalen Way Out West
Ge dem vad de inte vet att de vill ha

Magnus Dandanell, grundare till Mackmyra Whisky
Det här kommer aldrig att gå!

Magnus Nilsson, kock och ägare av Fäviken Magasinet
Drömmen kan bli sann, var som helst

Hela listan över talare och sessioner (uppdateras kontinuerligt)

För mer information om arrangörerna |
http://www.worldfoodtravel.org/, www.visitsweden.com/partner,  http://www.vastsverige.com/vastsvenska-turistradet/, http://corporate.goteborg.com/

För ytterligare information | kontakta

World Food Travel Association
Erik Wolf, vd på World Food Travel Association, erik@worldfoodtravel.org

World Food Travel Association startade 2003 under namnet Culinary Tourism Association och är idag en världsomspännande intresseorganisation för måltidsturism med över 18 000 medlemmar världen över och en rad intressanta produkter och tjänster för yrkesfolk inom mat och dryck, besöksnäring och medier.

VisitSweden
Ami Hovstadius, projektledare för Sverige – det nya matlandet på VisitSweden,
tel 070-999 45 00, ami.hovstadius@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

Västsvenska turistrådet
Jill Axelsson Pabst, ansvarig för affärsområdet Måltidsturism på Västsvenska Turistrådet, tel 031-81 83 89, jill.axelsson@vastsverige.com

Västsvenska Turistrådet arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västsverige. Konkret ska Turistrådet bidra till ökad lönsamhet och nya arbetstillfällen i näringen. Den övergripande inriktningen av verksamheten har en stark fokusering på strategisk utveckling och marknadskommunikation.

Göteborg & Co
Lena Hamberger, projektledare, tel 031-368 40 10 lena.hamberger@goteborg.com
Eva Lehmann, mediarelationer, tel 031-368 40 32, eva.lehmann@goteborg.com

Göteborg & Co är en samverkansplattform för marknadsföring och utveckling av destinationen Göteborg.

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen riktas till en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring genom Svensk Turism AB. Under 2011 gjordes 16,7 miljoner utländska besök till Sverige. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 300 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 98,8 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2011.) www.visitsweden.com/partner