Gå ner i vikt med romantik

Passa på att vara både romantisk och gå ner i vikt samtidigt! På Alla hjärtans dag bjuder ViktVäktarna sina bästa romantiska tips där både kärleken och maten står i fokus. Duka vackert, tänd ljus, sätt på stämningsmusik och ta din älskade vän i hand. Bjud på en romantisk middag som är bra både för kärleken och för vikten.

- Vi vill förmedla att mat handlar om kärlek - både till läcker mat och till varandra. Kan man äta gott och vara tillsammans med den man älskar är det ytterligare bonus om det är bra för både kärleken och figuren, säger Karin Nileskog kost- och utbildningsansvarig på ViktVäktarna.

ViktVäktarnas kärleksmeny

Grillade lammkotletter

2 portioner

ProPoints värde/port: 8

½ aubergine

1 tsk olivolja

1 msk pressad citron

1 msk flytande honung

50 g getost max 18%

1 msk hackad dill

2 schalottenlökar, tunt skivade

1 tsk flytande margarin

1 krm rosmarin

10 körsbärstomater, halverade

1 tsk vit balsamvinäger

300 g lammkotletter

Dela auberginen på längden, snitta den, salta och peppra och pensla med olivoljan. Baka i ugn på 200 g i ca 20 min eller tills den börjat få en gyllenbrun färg. Ta ut och låt svalna. Gröp därefter ut köttet och blanda med citron, honung, getost och dill. Smaka av med salt och peppar. Fräs schalottenlöken i margarin och rosmarin, tillsätt körsbärstomaterna och balsamvinägern. Låt småputtra ett par minuter.

Smaka av med salt och peppar. Grilla lammkotletterna och servera direkt med tomatkompotten och aubergine och getost röran.

Björnbär och mynta kompott med flädersorbet och sabayonesås

2 portioner

ProPoints värde/port: 7

2 dl björnbär

1 msk strösocker

2 msk hackad färsk mynta

2 äggulor

2 msk strösocker

1/2 dl vitt vin

2 dl flädersorbet

Värm björnbären försiktigt i en kastrull tillsammans med sockret och myntan, låt svalna. Vispa äggulorna med sockret och det vita vinet över ett vattenbad tills blandningen blivit fluffig och tjocknat. Lägg upp flädersorbet i dry martini glas, björnbärskompotten ovanpå och toppa med sabayonnesåsen.

Lätta romantiska tips

-          Överraska din älskade med champagnefrukost, toast med avokado och löjrom.

-          Skicka ett kärleksfullt sms och bjud din älskade på jordgubbar med vaniljvisp ikväll – i sängen…

-          Bjud din vän på massage före den romantiska middagen

-          Trött på chips och läsk till er romantiska filmkväll? Prova en stor skål passionsfrukt, vindruvor, jordgubbar och andra romantiska frukter.

-          Ta på dig dina finaste underkläder och en snygg klänning. Bjud upp till bugg i vardagsrummet.

Romantiska läckerheter

-          Ostron

-          En klassiker i romantiska filmer. Upplev det själv på finare restaurangen tillsammans med champagne – kostar en slant – men lyxigt!

-          Jordgubbar

-          Sitt mitt emot varandra, doppa en jordgubbe i lite vispgrädde, se din älskade i ögonen och smaka på jordgubben - gott, nyttigt, sexigt och mängder av järn och C-vitamin.

-          Avokado

-          Avokado med créme fraiche och löjrom är en svårslagen förrätt. Avokado innehåller vitamin B6 som är bra för vacker hy och är allmänt uppiggande samt E-vitamin som enligt vissa stärker potensen.

-          Räkor och skaldjur

-          Vitt vin och en kväll med en stor skål räkor - en bra källa till zink, magnesium, kalcium och selen. Bland annat nödvändigt för att mannens spermier ska hålla sig i form.

-          Sparris

-          Sparris innehåller betakaroten, B-vitaminer och C-vitamin - och är dessutom bra för att hålla levern frisk.

-          Mörk choklad

-          Choklad innehåller mycket magnesium och aminosyran fenylalanin - som lär vara både stämningshöjande och påverka den sexuella upphetsningen. Välj lyxig choklad, små bitar, mm…

-          Mer mat som är bra för kärlekslivet och vikten är; lax, vitlök, fikon, bananer, kanel, chili, råg, tofu, kaviar, mango, sesamfrö, selleri, cayennepeppar och, passionsfrukt såklart!

Karin Nileskog                                                                  Karin Christofferson

Kost- och utbildningsansvarig, ViktVäktarna AB                   PR-kontakt

karin.nileskog@viktvaktarna.se                                           karin.christofferson@viktvaktarna.se

070-534 12 04                                                                   070-200 05 22