Viasat fördjupar samarbetet med Barncancerfonden

Sedan ett år tillbaka erbjuder Viasat ett utbud av TV-kanaler för barn till barncancercentrum runt om i Sverige. Nu fördjupas samarbetet då Viasat, från och med juni 2012, skänker 10kr per ny kund till Barncancerfonden.

-          Barn som är sjuka orkar sällan leka och då blir TV-kanaler viktigare. Därför känns det bra att vi tillsammans med Hoist och Disney har installerat ett TV-utbud till barncancercentrum i Umeå, Linköping och Uppsala. Men för att undvika att barn överhuvudtaget ska bli sjuka i cancer krävs mer resurser till forskning, och vi är glada över det bidrag vi kan ge, säger Viasats VD Jonas Karlén.

Viasats engagemang för barncancer tog sin form då 14-årige Oliver, som drabbats av en hjärntumör, tog kontakt i juni 2011. Han undrade om Viasat kunde hjälpa till att ordna barnkanaler till barncanceravdelningen på Umeå Universitetssjukhus. Där fanns då enbart de marksända, fria kanalerna och lite Disneykanaler skulle underlätta vardagen för de sjuka barnen. Viasat har sedan december 2011, tillsammans med Hoist och Disney, installerat Tv-kanaler från Disney på barncancercentrum runt om i Sverige i den mån erbjudandet tagits emot.

-          Vi är glad över att vi nu fördjupar samarbetet med Viasat. Det har varit en stor glädje för de barnen som kunnat få lite nya barnkanaler när de vistas på sjukhuset. Att Viasat nu väljer att stödja oss ytterligare genom att skänka 10 kr för varje nytt abonnemang känns väldigt bra, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

Inom MTG, som Viasat är en del av, finns Modern Responsibility, som är en plattform för ett etiskt och socialt ansvarsfullt arbetssätt. Modern Responsibility utgör en viktig del av MTGs framtida utveckling och en hållbar affärsverksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Zingmark, Presschef Viasat Sverige

E-post: karin.zingmark@viasat.se

Per Leander, Barncancerfonden

Telefon: 08-584 209 39

E-post: per.leander@barncancerfonden.se

Barncancerfonden 2012 – 30 år av framgångsrik forskning

När Barncancerfonden bildades 1982 dog de flesta barn som insjuknade i barncancer. Efter att ha arbetat i trettio år med att fler ska överleva klarar sig idag mer än tre av fyra. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Vår vision är att utrota barncancer.

Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

• barncancer
  • barncancerfonden