Vi nr 2 2017

Ett år utan Linda
”Alla är så snälla men det finns inga ord, ingen tröst”, säger författaren Lasse Berg. För ett år sedan omkom hans och hustrun Ingrids enda gemensamma barn i en osannolik olycka. För att hantera sorgen isolerade de sig i huset i Sydfrankrike, men för Vi:s Karin Thunberg berättar de nu om sorgeåret, och om hur de trots allt tar sig vidare.

Hon får Vi:s Litteraturpris 2016
Läsandet går före skrivandet för Anneli Jordahl. Men det är förstås för sitt författarskap hon får Vi:s Litteraturpris. ”Uppslukande och oförutsägbar”, tycker juryn om Jordahls senaste roman Som hundarna i Lafayette Park.

Första sjukhuskompositören
Stefan Klaverdal är Sveriges första sjukhuskompositör. Uppdraget är att förbättra den allmänna ljudmiljön på Ängelholms sjukhus. Men det handlad förstås inte om någon smetig hissmusik. Gles ljudbild och mycket naturljud är receptet, berättar Klaverdal.

Dessutom:

• Kända svenskars tröst i orostider.
  • Nathalia Edenmonts kärlek till tistlar.
  • Lisa Ekdahls oas i Egypten.

Vi nr 2 finns ute i butik 26 januari.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• tidningen vi
  • vi:s litteraturpris

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.