Vi nr 12 2016: Bönder är vi allihopa

Annie & Hanna om livet på vischan
Annie Lööf är ledare för det som en gång var Bondeförbundet och Hanna Hellquist skriver om de sämre sidorna av livet på vischan. Vi sammanförde dem för att prata om hur hela landet ska kunna leva, varför det är fint att vara inflyttad lantis, dialekter och kosläppens roll i dagens Sverige.

Män som tar sig friheter
I ett litet rum med höga fönster i Gamla stan, sitter fyra etablerade manliga skribenter och skriver biografier över varsin död man med mycket makt. Vi har tittat närmare på varför biografier är en så konservativ och patriarkal genre - och varför den är evigt populär.

Skogen snackar!
Träden ammar varandra, matar hungriga kompisar och kommunicerar med varandra. Vad de känner när vi hugger ned dem anar bara förre skogvaktaren Peter Wohlleben, som skrivit en bok om trädens kommunikation.

Dessutom:

• De är latinos – och ska rösta på Trump!
  • Kai Gullmar – en rivig schlager.
  • Den kungliga urmakaren Sophia Reuterdahl.

Vi nr 12 finns ute i butik 27 oktober.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• tidningen vi

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Lyckoslanten åt Swedbank samt Rädda Livet åt Cancerfonden.