Inbrotten fortsätter öka – ny teknik ska upptäcka och förhindra brott

Inbrotten fortsätter öka – ny teknik ska upptäcka och förhindra brott

Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har villainbrotten ökat med 76% mellan 2006-2015. Under 2016 fortsätter dessutom lägenhetsinbrotten öka och idag sker mer än var tredje inbrott i en lägenhet. Nu kommer en ny teknik till Sverige som ska öka möjligheten till att upptäcka och förhindra inbrotten – innan de sker.

Tekniken har lanserats i Spanien och där har 17 % fler inbrott upptäckts redan innan tjuven tagit sig in i bostaden, säger Martin Liabäck, trygghetsrådgivare på larmföretaget Verisure Sverige.

Han fortsätter:

– Den nya tekniken gör att larmet känner av vibrationer som uppstår när inbrottet påbörjas. Den tidiga larmsignalen gör att larmcentralen kan vidta åtgärder ännu snabbare och avskräcker tjuvarna från att fullborda inbrottet. Det här är ett ytterligare kliv mot en tryggare vardag för alla som känner en osäkerhet i hemmet.

Enligt BRÅ:s senaste nationella trygghetsundersökning ökar otryggheten i samhället, vilket också påverkar intresset för larm.

– När oron ökar vill människor känna sig säkra i sitt hem. Vi ser ett stadigt ökat intresse för hemlarm, bara det senaste året har antalet larminstallationer ökat kraftigt, säger Martin Liabäck.

Vibrationsdetektorn med den nya inbyggda tekniken lanseras i Sverige under februari 2017 och är helt unik på den svenska marknaden.

– Vi kan kalla det här 2000-talets moderna version av hund, en tidig varning till både den boende och larmcentralen om att någon obehörig är på väg in, avslutar Martin Liabäck.

• Under 2016 anmäldes 21 933 bostadsinbrott i Sverige
  • 63% skedde i villor och 37% i lägenheter.
  • 74% av inbrotten polisanmäldes under 2016, vilket är 13 % färre än föregående år
  • Fler inbrott sker på vardagar (63%) jämfört med veckoslut och helgdagar (37%)
  • Det är vanligare att inbrotten sker på dagtid (64%) jämfört med nattetid (36%)
  • I vart fjärde fall är någon hemma när inbrottet sker (25%)
  • Mer än var fjärde svensk känner oro för att drabbas av ett inbrott och i åldersgruppen 18-34 är oron ännu högre.*
  • 48 % svenskar känner att de är tillräckligt skyddade mot inbrott. Minst skyddade anser sig boende i norra Sverige vara (37%). *

Källor: BRÅ:s statistik från 2015 och 2016 samt *undersökning utförd av YouGov under november 2016.

För mer information eller fakta, vänligen kontakta:

Theres Lakso, Kommunikationschef Verisure Sverige AB, 0700-036015, press@verisure.se

Verisure är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 2 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se

Verisure är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm och produkter och tjänster för det smarta hemmet med 1,8 miljoner kunder i 13 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se