Veidekke på plats i Almedalen

Veidekke deltar vid ett flertal seminarier i Almedalsveckan 2012. Vår vision är att i samspel med olika aktörer skapa ett hållbart byggande – ett värdeskapande samspel.

Veidekke Bostad anordnar en lunchdebatt kring Edward Glaesers bok ”Stadens Triumf”, en djupdykning i
staden och dess betydelse för oss människor. Boken belyser städernas skillnader, möjligheter och framtid. Vad kan politiska beslutsfattare lära av boken? Deltagare i debatten är Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), socialkommunalråd i Malmö, Rasmus Wærn, arkitekt och arkitekturhistoriker, författare till bokens förord samt Per Martin Eriksson, vd Veidekke Bostad.

Per Martin Eriksson deltar även i en debatt arrangerad av Fastighetsnytt kring boken ”Stadens Triumf” under rubriken ” Vad betyder den översatt till svenska?”.

Veidekke Entreprenads vd, Erik Alteryd, deltar i en paneldebatt om korruption i byggbranschen som anordnas av Seccredo. Veidekke Entreprenad och Svenska Byggnadsarbetareförbundet undertecknade i början av juni en överenskommelse om leverantörsbedömning. Denna innebär att samtliga underleverantörer och leverantörer till Veidekke Entreprenad kommer att granskas för att säkerställa att de uppfyller företagets värderingsgrunder och strikta krav på seriositet.

Johnny Kellner, Miljö- och teknikchef i Veidekke, deltar tillsammans med bland annat bostadsminister Stefan Attefall, i en paneldebatt vid Svanens seminarium om framtidens byggande och om de energisnåla Svanenmärkta bostadshus som redan står klara. Veidekke är det första byggföretaget i Norden som byggt ett Svanenmärkt flerbo­stadshus. Johnny deltar även i ett seminarium som anordnas av Naturskyddsföreningen, som handlar om hur vi löser den kombinerade utmaningen med behoven av renovering och energieffektivisering i våra bostäder, med fokus på miljonprogramsfastigheter.

Veidekke anordnar

Lunchdebatt, Stadens Triumf
Tema/titel: Stadens Triumf
Datum och tid: onsdag den 4/7 12:00 – 13.15
Plats: Kharma, Stora torggränd 3, vid Stora Torget
Moderatorer: Mårten Othérus och Britta Blaxhult från Veidekke Bostad
Arrangör: Veidekke Bostad, föranmälan krävs.

Veidekke deltar i

Seminariet Vad betyder ”Stadens Triumf översatt till Svenska?
Tema/titel: Stadens Triumf – Vad betyder den översatt till Svenska?
Datum och tid: måndag den 2/7 klockan 10.00 -  10.45
Plats: Burmeister
Arrangör: Fastighetsnytt

Seminariet Korruption inom byggbranschen
Tema/titel: Kylskåp, kompisar och kickbacks – så fungerar svensk korruption.
Datum och tid: tisdag den 3/7 16.00 -17.30
Plats: Hamnplan, Ullmans Paviljong
Arrangör: Seccredo.

Seminariet Energieffektiv renovering i miljonprogrammen
Tema/titel: ”Miljonrullningen i förorten”
Datum och tid: tisdag den 3/7 klockan 10.00
Plats: Högskolan, lokal B22
Arrangör: Naturskyddsföreningen.

Seminariet Hållbart byggande
Tema/titel: Hållbart byggande och miljökrav i upphandling - har politiken hamnat i baksätet vad gäller hållbart byggande och hållbara inköp?
Datum och tid: onsdag den 4/7 klockan 10.50 -  11.30
Plats: Sessionssalen, Science Park, Strandgatan 1
Arrangör: Miljömärkning Sverige.

För mer information kontakta
Kommunikationschef, Jenny Henrichson, 0733571088 eller jenny.henrichson@veidekke.se

• anläggningsarbete
  • bostäder
  • klimatsmart
  • klimatsmart byggande
  • nyproduktion
  • almedalen
  • politik

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 100 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2011 en omsättning på ca 17,9 mdr NOK (ca 20,9 mrd SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 110 anställda och en omsättning på ca 4,1 mdr SEK (2011). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

_____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Bostad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg tfn +46 8 635 61 00

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg tfn +46 8 635 61 00