Stort Norsk-Svenskt stipendium till Veidekkemedarbetare

I onsdags blev Jan Anders Syltern på Veidekke Eiendom, först ut att få ett nyinstiftat stipendium från Norsk-Svenska Handelskammaren. Stipendiet omfattar 18 månaders executive MBA-studier vid Handelshögskolan i Stockholm till ett värde av 465 000 kr.

Stipendiet delas ut till nästa generations ledare i syfte att stärka norskt och svenskt näringsliv.

Norge är Sveriges största handelspartner och vi hoppas på detta sätt att kunna bidra till en fortsatt utveckling, säger Björn Rosengren, ordförande i Norsk-Svenska Handelskammaren, NSHK.

Jan Anders, som är 35 år och civilingenjör, fick stipendiet med följande jurymotivering:

”Jan Anders är en inspirerande, intelligent och entreprenörsinriktad ledare med stor potential hos Veidekke, ett företag med betydande verksamhet både i Norge och Sverige”.

Stipendiet delades ut i samband med Norsk-Svenska Handelskammarens eftervalsdebatt som hölls i Stockholm i onsdags. På plats var bland annat vår fd statsminister Göran Persson, DNs chefredaktör Peter Wolodarski och Björn Rosengren, ordförande i Norsk-Svenska Handelskammaren.

Jag är otroligt glad att få den här möjligheten. Det betyder mycket för min professionella och personliga utveckling och jag ser fram emot att inleda studierna i januari tillsammans med ledare från hela världen, säger stipendiaten Jan Anders, som idag arbetar som projektchef på Veidekke Eiendom i Trondheim.

Syftet med stipendiet är att främja det norsk-svenska samarbetet och höja kompetensnivån bland nästa generations ledare, säger Lin Lerpold, Handelshögskolan i Stockholm, som också sitter i NSHKs styrelse.

Stipendiejuryn har bestått av Björn Rosengren, ordförande NSHK, Bertil Jacobson, VD NSHK, Jacob Dalborg CEO Bonnier Books Nordic och Lin Lerpold, Associate Dean MBA-programmen, Handelshögskolan i Stockholm.

Lennart Weiss, Kommersiell Direktör Veidekke i Sverige,

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 300 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2013 en omsättning på ca 21 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 200 anställda och en omsättning på ca 4,3 miljarder SEK (2013). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________