Göteborg har fått sin första gröna takterrass

Nu har Göteborg fått sin första grönskande takterrass. Idag invigde Veidekke Bostad Brf Klätterträdet, där de boende får en takterrass på 400 kvadratmeter högst upp på femvåningshuset i nya området Kvillebäcken på Hisingen. I olika ”rum” är det inrett för att grilla, ha utomhusbio, sola och umgås. Mitt på taket står ett växthus där de som har gröna fingrar får möjlighet att odla sitt växtintresse. Och det är de boende själva som har varit involverade och utformat terrassen. 1 september är det inflyttning.

Mitt på den giganstiska terrassen, med utsikt över Gasklockan och kajkranarna i hamnen, står växthuset förberett för de boende att börja odla i när de flyttar in om en vecka. I växthuset finns även en matplatsdel med plats för ca 20 personer. Ett pentry och toalett ligger strax intill.

Den 400 kvadratmeter stora terrassen är indelad i olika”rum” med hjälp av planteringar och klätterväxter. I ett av rummen är golvet målat som ett schackbräde, i ett annat står det grillar och bord. I ytterligare ett solstolar. Mitt på terrassen är ett träd planterat och i odlingslådor intill kan man plantera både morötter och tomater. En stor vit vägg i ett av hörnen och indragen wifi, gör det möjligt att ha utomhusbio eller titta på storbilds-tv från de sköna loungemöblerna.

-Vi ville utnyttja taket på ett kreativt sätt och involvera våra köpare i processen. Det speciella med vår terrass är att den är inredd och grönskande och framför allt att den är öppen för alla som bor i bostadsrättsföringen. Runt om i världen har det blivit en trend att utnyttja taken som just gemensamhetsytor för boende. Nu har vi tagit den trenden till Göteborg, säger Kent Haglund, projektledare på Veidekke Bostad.

De boende har tillsammans bestämt hur takterrassen ska användas. Efter en workshop för drygt ett år sedan utkristalliserade sig två alternativ- ”Chilla och grilla” eller ”Odla och träna”. De boende röstade för alternativ ett även om man beslutade sig för att lyfta in en hel del odling också. 02Landskap fick i uppdrag att inreda terrassen efter de boendes önskemål. Det blev mycket fokus på umgängesytor och matplatser. Och på att allt ska kännas inbäddat och ombonat.

-Taket är en perfekt yta att utnyttja. Här är sol hela dagen, till skillnad från en gård som lätt faller i skugga. Dessutom känner man sig mindre uttittad uppe på taket än på en gård, säger Kent Haglund.

Under invigningen presenteradeUlrika Gunnman från 02Landskap tillsammans med Veidekke Bostads regionchef Olof Olausson terrassen. Fastighetsnämndens ordförande i Göteborg, Jahja Zeqiraj invigde och lyfte fram Klätterträdet som ett exempel på kreativt byggande och optimalt utnyttjande av de begränsade ytorna som ofta finns i en storstad.

Klätterträdet är Veidekkes andra hus i den nya stadsdelen Kvillebäcken, bara sex minuter med spårvagn från Göteborgs centralstation. Hela området präglas av ett grönt och hållbart tänkande. Totalt planeras det för ca 2000 lägenheter i hela området Kvillebäcken, och alla skall bli certifierade enligt Miljöbyggnad Silver.

Fakta om BRF Klätterträdet

• Antal lägenheter: 81 miljösmarta bostäder med en gemensam takterrass
  • Byggherre: Veidekke Bostad AB
  • Arktitektbyrå: Semrén & Månsson
  • Landskapsarkitekt: 02Landskap
  • Inflyttning: September 2015

Om Kvillebäcken
Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Visionen för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads högt ställda miljökrav. Läs mer på www.kvillebäcken.se.

Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag.www.veidekkebostad.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Olof Olausson
, Regionchef Väst, Veidekke Bostad
E-post: olof.olausson@veidekke.se

Fredrik Björnerud, Sälj- och marknadsansvarig, Veidekke Bostad
Tfn: 0706 -40 60 50
E-post: Fredrik.bjornerud@veidekke.se

• bostadsdröm
  • drömbostad
  • olof olausson
  • kvillebäcken
  • klätterträdet
  • göteborg
  • invigning
  • veidekke bostad
  • takterass
  • involvering

• Västra Götaland

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 400 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2014 en omsättning på ca 24 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 500 anställda och en omsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2014). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________