Ny karta för VasaloppsArenan

Ny karta för VasaloppsArenan

Nu finns en specialkarta som visar de tre olika lederna som går mellan Sälen och Mora; CykelVasaleden, Vasaloppsspåret och Vasaloppsleden. Den behändiga kartan är tryckt på ett unikt material som är helt okänsligt för vatten och mycket rivtåligt.

Kartan är annars en vanlig terrängkarta i skala 1:50.000, men som är tryckt på båda sidorna och har de tre lederna inritade. Många vet inte om att dessa leder är öppna för allmänheten året om, med stugor att övernatta i med mera.
– Tidigare har det funnits en karta för Vasaloppsleden, men den har blivit inaktuell. Det nya är att vi samlar cykel, skidor och vandring på en karta. Du kan också se på kartan var du kan bo eller övernatta, var det finns till exempel dricksvatten och badställen, berättar Mats Rylander på Vasaloppet.

Nytt är också att den gröna kartan nu finns på ett och samma blad, förut sträckte sig den nio mil långa VasaloppsArenan över tre olika kartblad. Nu räcker det alltså att köpa en karta, som dessutom är tryckt på ett vattentåligt material som heter Tyvek.

Kartan har även en höjdkurva inlagd. De tre lederna – CykelVasaleden, Vasaloppspåret och Vasaloppsleden – löper alla tre gemensamt under cirka 25 kilometer i VasalopspArenan. I övrigt har lederna delvis lika sträckning i arenan.

Kartan över VasaloppsArenan finns att köpa på till exempel turistbyråerna eller på Vasaloppets Hus. Den går också att beställa på webben från företaget Calazo som tagit fram kartan tillsammans med Vasaloppet.

(Notera att kartan visar de tre lederna, som man alltså kan besöka året runt. När det gäller Vasaloppets olika lopp så går de lite annorlunda, särskilt vid kontrollerna. Bansträckningskartor för Vasaloppets olika arrangemang finns att se på Vasaloppets hemsida.)

Köp kartan över VasaloppsArenan:

OBS!! Högupplöst bild på kartan
och bilder från Vasaloppets olika lopp:

Vasaloppets vintervecka 2013:
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. (BLEV FULLTECKNAD 120905.). Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. (BLEV FULLTECKNAT 120315). Startplats Sälen.

Vasaloppet på sommaren 2013:
Fredag 16 aug: CykelVasan 30, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: UngdomsCykelVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 17 aug: CykelVasan 90, 95 km. Startplats Sälen (BLEV FULLTECKNAD 120919).
Lördag 24 aug: VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.

Mats Rylander
E-post: mats.rylander@vasaloppet.se