Uppsala International Sacred Music Festival - The Kronos Quartet 2 november

Konserten ingår i Uppsala International Sacred Music Festival

Fredag 2 november 19.00
Stora salen

The Kronos Quartet är en av vår tids mest berömda och inflytelserika ensembler. De fyra musikerna drivs sedan snart fyrtio år av en konstnärlig vision med musikaliska utmaningar och en väsentlig utvidgning av stråkvartettgenrens repertoar och sammanhang som följd. De gjorde en fantastisk konsert i Uppsala Konsert & Kongress hösten 2008 och nu återkommer kvartetten till 2012 års Uppsala International Sacred Music Festival med ett särskilt program med fokus på festivalens tema – musikens andliga dimension.

Kvartetten slog ned som en blixt i kammarmusikvärlden när de spelade sin version av Jimi Hendrix Purple Haze. Och de har alltid stuckit ut, vågat vara annorlunda och närmat sig musiken med nyfikenhet och vidöppet sinne.

De har beställt och uruppfört över 750 nya verk och arrangemang för stråkkvartett. De har samarbetat med kompositörer som Arvo Pärt, George Crumb, Henryk Górecki, Steve Reich, Philip Glass och flera av de allra största artisterna inom pop och rock – Björk, Asha Bhosle, David Bowie, Nelly Furtado, Faith No More, Dave Matthews Band och Nine Inch Nails.

Ensemblen bildades 1973 i Seattle när Kronos grundare, försteviolinisten David Harrington, hörde ett stycke musik där musikerna skulle använda både elektronik, kristallglas och sina egna röster förutom sina vanliga instrument. Han inspirerades och ville fortsätta att utforska den nya musiken och bildade The Kronos Quartet. Sedan dess har han tillsammans med sina medmusiker befunnit sig på en världsomspännande expedition i den samtida musikens möjligheter, oavsett om den är skriven av tonsättare inom den konstmusikaliska världen, jazz-avantgardet eller av pop- och rockkompositörer.

Att ge plats för musikaliska uttryck över hela skalan och från hela världen är en del av Kronos storhet. Förra året fick de ta emot två av musikvärldens allra största och mest prestigefyllda priser, Avery Fisher Prize och Polarpriset. Juryns motivering för det senare löd: ”I snart 40 år har Kronos Quartet revolutionerat stråkkvartettens möjligheter, både vad det gäller stil och innehåll. Samma strikta kammarmusikaliska ensemble som Mozart och Beethoven skrev för – två violiner, en viola och en cello – kan även användas för att kommentera det världspolitiska läget, tolka avantgardistisk rockmusik och för att inkorporera musik från alla världsdelar.”

Den här gången står musikens andliga dimensioner i fokus. Till Uppsala International Sacred Music Festival har de med sig musik av ryske tonsättaren, historikern och musikfilosofen Vladimir Martynov, Azerbajdzjanske Franghiz Ali-Zadeh och Jacob Garchiks arrangemang av den turkiske tonsättaren Izak Algazi som var verksam under första halvan av 1900-talet. Dessutom musik av den nubiske (Egypten) musikern och kompositören Hamza El Din och Osvaldo Golijov från Argentina. I musik av amerikanen Ben Johnston alstrar Kronos helt nya klangvärldar med annorlunda intervall. Och med musik av Brooklynbon och gitarristen Bryce Dessner överskrids gränser med tankfulla klanger, suggestiv minimalism, populärmusik och en udd av klezmer.

The Kronos Quartet
David Harrington, violin
John Sherba, violin
Hank Dutt, viola
Jeffrey Zeigler, cello

Programmet som Kronos presenterar har satts samman särskilt för Uppsala International Sacred Music Festival

Ben Johnston - Amazing Grace
Franghiz Ali-Zadeh - Oasis, komponerat för Kronos.
Izak Algazi (arr. Jacob Garchik) - Yetzav Ha-El, arrangerat för Kronos, svensk premiär.
Hamza El Din (realized by Tohru Ueda) - Escalay (Water Wheel), komponerat för Kronos.
Osvaldo Golijov - K´in Sventa Ch´ul Me´tik Kwadulupe (Festival for the Holy Mother Guadalupe), komponerat för Kronos, svensk premiär.
Bryce Dessner - Tenebre, komponerat för Kronos, svensk premiär

Vladimir Martynov - The Beatitudes, arrangerat för Kronos
Valentin Silvestrov - Stråkkvartett nr 3, komponerat för Kronos, svensk premiär
I. Präludium / Prelude
II. Pastorale
III. Intermezzo
IV. Intermezzo
V. Serenade
VI. Intermezzo
VII. Postludium / Postlude
Richard Wagner (arr. Aleksandra Vrebalov) - Förspelet till Tristan und Isolde, arrangerat för Kronos

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Seminarium - Dagens teknik som konstnärligt redskap (Contemporary technology as an artistic tool)
Torsdag 1 november 17.00, fri entré
Medverkande: David Harrington, Kronoskvartettens primarie, Hållbus Totte Mattsson (Hedningarna), Stefan Brisland-Ferner (Garmarna) samt Kronoskvartettens tekniker Larry Neff och Brian Mohr.

Arrangör: Statens musikverk och Högskolan Dalarna i samarbete med Uppsala Konsert & Kongress

Musikproducent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31