Uppsala International Sacred Music Festival - Sacred Pearls 4 november

Konserten ingår i Uppsala International Sacred Music Festival

Söndag 4 november 16.00
Stora salen

Uppsala International Sacred Music Festivals avslutningskonsert Sacred Pearls är en uppskattad tradition där publiken får tillfälle att medverka i några av de mest kända stora körverken. Dirigenterna Stefan Parkman och Karin Eklundh leder Uppsala Akademiska Kammarkör, La Cappella och 100-årsfirande Gävle Symfoniorkester med solisterna Kerstin Avemo, sopran och Karl-Magnus Fredriksson, baryton.

En upplevelse under Sacred Pearls är när publiken tillsammans med Akademiska kören bildar en jättekör och sjunger Hallelujakören ur Händels Messias! Konserten bjuder i år dessutom på musik av Bach, Mozart, Haydn och musik från vår tid.

Medverkande:
Gävle Symfoniorkester
Kerstin Avemo, sopran
Karl-Magnus Fredriksson, baryton
Uppsala Akademiska Kammarkör
La Cappella
Stefan Parkman, dirigent
Karin Eklundh, dirigent

Stefan Parkman är verksam som kör- och orkesterdirigent och professor i kördirigering vid Uppsala universitet. Han har varit ledare för Uppsala Domkyrkas gosskör, KFUM:s kammarkör, Radiokören och Kungliga Filharmoniska kören i Stockholm. Sedan 1983 är han dirigent för Uppsala Akademiska Kammarkör. Stefan Parkman framträder även ofta som sångsolist.

Karin Eklundh är kördirigent och sångpedagog, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Karin arbetar som lärare vid Uppsala Universitets kördirigent och musiklärarutbildningar och som körverksamhetsutvecklare inom Studieförbundet Bilda, samt som frilans med fristående kurser och körworkshops. Hon blev 2006 utsedd till Årets Körledare av körorganisationen Körsam och är medlem av Svenska Amatörkulturakademien.

Kerstin Avemo är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har etablerat sig som en internationellt efterfrågad koloratursopran. Under de senaste åren har hon varit verksam vid operahusen i Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, Zürich, Paris, Köpenhamn och Strasbourg. Hon framträder även i konsertsammanhang på scener som Théatre des Champs-Elysées i Paris och Philharmonie i Berlin.

Karl-Magnus Fredriksson, baryton, är romans- oratorie- och operasångare. Han utnämndes 2004 till hovsångare och är verksam bland annat vid Kungliga Operan i Stockholm. Han har medverkat i roller som Figaro i Rossinis Barberaren i Sevilla, Marcello i Puccinis La Bohème, Papageno i Mozarts Trollflöjten och Den okände i Hans Gefors Christina.

Arrangör: Uppsala universitets Körcentrum i samarbete med Uppsala Konsert & Kongress och Gävle symfoniorkester

Kontakt: Musikproducent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31