Jonathan Johansson - 19 november - med nytt album och The Promise and the Monster som förband

Jonathan Johansson
Med nytt album och Promise and the Monster som förband

Lördag 19 november 19.30
Sal B

Jonathan Johansson slog igenom med En hand i himlen våren 2009, hyllades unisont och åkte på stora turnéer både i Sverige och utomlands. När han nu kommer till Uppsala Konsert & Kongress gör han det med en nyutgiven platta i bagaget – Klagomuren. Konserten inleds med Promise and the Monster som support act.

Inspirerad av hans röst och karisma erbjöd Karin Dreijer i The Knife Jonathan Johansson att sjunga i deras egenhändigt skrivna opera Tomorrow in a year. Under 2009 och 2010 turnerade därför Jonathan med sin egen orkester i Sverige och Norden samtidigt som han turnerade i både Europa och Asien med The Knifes opera. 2009 erhöll han också Grammis- och P3 Guld-nomineringar.

Noggrant och långsamt mejslades uppföljaren till En hand i himlen fram. Ljudvärlden kan kännas igen, men är ändå en helt annan, varmare och mörkare. Singeln Blommorna släpptes i våras och nu i oktober var det release av cd:n Klagomuren med tio spår, där en av låtarna är just Blommorna. Klagomuren, som har blivit lovordad i flera recensioner, är en melankolisk pop-platta med syntetiska inslag och texter om att komma vidare och kanske till och med vakna i ett paradis.

Promise and the Monster support act
Promise and the Monster har varit förband till José González på den nordiska turnén i december 2007 och spelat runt om i hela Europa inklusive två större turnéer i Frankrike. I början var hon själv på scenen, men har nu byggt ut sitt live-set till tre-fyra personer. Musiken tar influenser från sextiotalsfolk, krautrock, kammarmusik och spöklika platser.

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt: Producent Tommi Rasmussen 018-727 90 99, 076-340 66 44,