Emma Kirkby - The Queens Music

En musikalisk resa i drottning Kristinas spår

Lördag 9 oktober 15.00
Stora salen

Emma Kirkby sång
Susanne Ryden sång
Peter Harvey sång
Lars Ulrik Mortensen cembalo
Mime Yamahiro-Brinkmann cello

Från början hade Emma Kirkby inga planer på att göra musiken till sitt jobb. Nu är hon en av världens mest kända barocksopraner som fått hederstiteln Dames Commander of the Order of the British Empire för sina insatser inom barockmusiken. Lördag 9 oktober kommer hon till Uppsala Konsert & Kongress och gör en musikalisk resa i drottning Kristinas spår.

Med sig har Dame Emma Kirkby några av vår tids mest framstående barockmusiker. Bland andra den internationellt kända svenska sopranen Susanne Rydén. Det är hon som har forskat i arkiven och tagit fram musiken som framfördes till Kristinas ära. Vid den här konserten följer vi Kristina från Italien via Uppsala som var ett kulturcentrum redan under drottning Kristinas tid, till Oxford i England, en stad som Emma Kirkby för övrigt känner väl sedan sin studietid där.

Starten sker år 1653. Kristina, ”den egensinniga drottningen som gjorde som hon ville”, hade under sin korta tid som Sveriges regent sett till att lägga grunden till ett svenskt kulturliv, bland annat genom de italienska musiker som hon inviterat till det svenska hovet. Den kosmopolitiska smaken och musikstilen de förde med sig tilltalade inte bara Kristina, utan även de utländska sändebud som gästade Sverige.

I den engelske ambassadören, Bulstrode Whitelockes dagbok kan vi läsa: ”Upon invitation from the Queen, Whitelocke was at the castle late in the evening to hear the Queen’s music, which was so excellent, and the Queen in so good a humour, that Whitelocke staid there many hours in the night in much pleasure. Her Majesty would often come to Whitelocke and discourse with him of her music, where of he was able to make some judgement, which the Queen found and liked well.”´

Som gåva fick Whitelocke under sitt Sverigebesök en samling italienska duetter och tersetter. Whitelocke skriver: ”Some Italians of the Queen’s music dined with Whitelocke and afterwards sang to him and presented him with a book of their songs, which, according to expectation, was not unrewarded.”

Nu, över 350 år senare, kan vi åter höra musiken. Manuskriptet som legat orört i Christ Church College i Oxford har spelats in av denna skandinavisk-engelska musikerkonstellation och sluter den cirkel som Kristina påbörjade. Samlingens såväl enkla som raffinerade och känslosamma duetter och tersetter fyllda av kärlek och erotik kompletteras med två lamenton. Det första av Luigi Rossi, tillägnat drottning Kristina på hennes väg till Rom, ger en skakande skildring över drottningmodern Maria Eleonoras reaktion på budet av Gustav den II Adolfs död. Det andra skildrar en engelsk drottnings grymma öde, nämligen Maria Stewart. Vi hör också musik av ytterligare en romersk tonsättare, Girolamo Frescobaldi.

Programmet är en del av Susanne Rydéns projekt ”Kristinas resa” som hade sin premiär Uppsala i juni 2004. I samband med konserten släpps också CD:n med musiken.

Arrangör: Uppsala Konsert Kongress

Se och lyssna på ukk.se

För mer information kontakta producent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31.

• Musik

• sopran
  • sång
  • barock

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publika arrangemang samt möten, internationella kongresser, events och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.