Dubbelt upp med hyllade synthare

Söndag 31 augusti
Sal B Uppsala Konsert & Kongress
Biljettsläpp 28 maj

Efter utsålda konserter och spaltmeter med hyllningar är det ingen överdrift att säga att det kommer bli en spektakulär kväll i Uppsala Konsert & Kongress när Kite och Henric de la Cour spelar. De båda akterna har fått mycket uppmärksamhet var och en för sig. Trots att de ligger på samma skivbolag tillhör det inte vanligheterna att de uppträder under samma kväll.

Kite är en duo som består av Nicklas Stenemo och Christian ”Kitte” Berg. Sedan debuten 2008 har de släppt fem EP:s. Den senaste kom 2013 och fick den logiska titeln "V". Fredrik Strage har kallat Kite "Sveriges bästa elektroniska popband” i TV4:s Nyhetsmorgon. Och efter en utsåld spelning på Debaser i Stockholm plockade DN fram högsta betyget: 5 av 5. Kite är verkligen en av Sveriges absolut starkaste liveupplevelser.

Nu står de snart på scen i Uppsala Konsert & Kongress. Samma kväll intar även Christian ”Kitte” Bergs gamle Strip Music-kollega Henric de la Cour också scenen. – Kite är ett fenomenalt liveband. Det blir så magiskt när man får se dem. Deras låtar är nästintill perfekta och det är ett av de bästa band jag sett. Grattis alla uppsalabor, säger Henric de la Cour.

Efter många år i band (först Yvonne, sedan Strip Music) solodebuterade Henric de la Cour med ett självbetitlat album som var mer elektroniskt och mer avskalat än tidigare. Både den och uppföljaren Mandrills som kom 2013 fick strålande recensioner. På Mandrills utvecklades Henric de la Cour-soundet ytterligare. Precis som Kite är han en vansinnigt bra – både hyllad och kompromisslös – liveartist. Alltid närvarande och extremt fokuserad ger Henric de la Cour alltid det yttersta för en oftast extatisk publik. – När jag går upp på scen är jag helt lugn. Jag kör bara på.

Presskontakt

Patric Kiraly, konsertledning/musikproducent, Uppsala Konsert & Kongress AB, 018-7279032 patric.kiraly@ukk.se