Anagram och United Stage Artist i långsiktigt samarbete

Succékomikern The Boy With Tape On His Face är en av artisterna i det långsiktiga samarbetet mellan Anagram och United Stage Artist

Anagram och United Stage Artist i långsiktigt samarbete

Konsert-, event-, och artistmanagementbolaget United Stage Artist och produktionsbolaget Anagram, verksamt inom TV, film, event och livescenen har i dagarna enats om att sluta ett samarbetsavtal kring scenproduktioner. United Stage Artist och Anagram jobbar sedan i höstas tillsammans kring ett enskilt projekt; den kritikerrosade humorshowen Primater med topplån, av och med Anders & Måns. Nu satsar man alltså på ett mer kontinuerligt och långsiktigt samarbete.

– United Stage och Anagram är två oberoende bolag som kompletterar varandra väl och därför vill vi gärna utveckla vårt samarbete, säger Mats Alders, VD på Anagram. Genom att samla våra verksamheters expertis kring produktion, management och turné kommer vi att stärka vår närvaro och position på marknaden, kommenterar Mats Alders.

– 2003–2004 producerade United Stage succéföreställningen ”HippHipp!” och ända sedan dess har vi pratat om hur ett större samarbete med Anagram skulle kunna se ut. Nu är tiden mogen, säger Anders Larsson, VD på United Stage Artist. Anagram har med sin position och kunskap mycket att tillföra vår verksamhet och tillsammans kan vi nu skapa nya scenprojekt samt utveckla agent- och managementdelen, avslutar Anders Larsson.

Den första gemensamma produktionen inom ramen för det nya samarbetet blir en Sverigeturné i höst med den Nya Zeeländske komikern Sam Wills, alias The Boy With Tape On His Face. Han har gjort succé med sina geniala och unika shower i Londons West End och på de stora humorfestivalerna i bl a Edinburgh och Sydney, där priserna duggat tätt över honom. 2011 och 2012 uppträdde han inför stort jubel på Lunds humorfestival.

Anagram, bakgrund

Anagram är ett oberoende produktionsbolag som startades av komikerna Anders Jansson och Johan Wester 2003. Bolaget var från start i huvudsak inriktat på TV och film, men 2010 expanderade Anagram med affärsområdet Live som gör scenproduktioner. 2013 startade man ytterligare ett område: Möten & Event. Bolaget har uppmärksammats för TV-produktioner som HippHipp! (Silverrosen i Montreux), Gynekologen i Askim (Kristallenvinnare), Starke Man (Kristallen-nominerad) och Intresseklubben; filmer som Äta, Sova, Dö (Guldbaggevinnare, publikpriset vid filmfestivalen i Venedig och därefter en mängd andra internationella priser), Fyra År Till och H:r Landshövding (Guldbagge-nominerad); samt uppmärksammade scenproduktioner som Lunds humorfestival, 500 och Köp mjölk. Skriv bok.

United Stage, bakgrund

United Stage grundades 1984 och är i dag det största oberoende företaget inom Sveriges nöjesindustri när det gäller att representera svenska artister. Utöver rollen som turnéproducent verkar bolaget även inom området artistmanagement där de är ett av Skandinaviens ledande företag. Bolaget representerar exklusivt 150 artister och under 2012 genomförde United Stage över 2000 arrangemang.

Mer information, vänligen kontakta:

Mats Alders, VD Anagram, 0707-25 32 00, mats@anagram.se

Anders Larsson, VD United Stage Artist, 070-4404113, larsson@unitedstage.se