Unga i Umeå skapar framtidens hållbara samhälle

3 av 4 unga känner ett ansvar för att vara med och förbättra världen men mer än hälften vet inte hur man gör eller var man ska börja. För att ge unga de verktyg och den kunskap de behöver för att skapa den hållbara framtid de har rätt till kommer we_change, Sveriges största hållbarhetssatsning för gymnasieungdomar, till Umeå 2 februari.

Samhället står inför enorma utmaningar: klimatförändringar, krig, hunger, fattigdom och miljontals människor på flykt. För att tackla och hantera detta har FN antagit 17 globala mål för hållbar utveckling. Samtidigt uttrycker ungdomar en frustration och ångest inför framtiden. Siffror visar att 75 procent av Sveriges unga känner att de har ett ansvar att vara med och förändra och förbättra världen men 59 procent vet inte hur man gör eller var man ska börja.*

we_change är en nationell turné som årligen besöker sju städer och träffar över 7000 ungdomar. Turnén går under temat: FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. 2 februari kommer we_change till Umeå för att ge närmare 1000 ungdomar de verktyg de behöver för att kunna vara med och skapa ett hållbart samhälle.

– Unga idag upplever klimatångest och oro inför framtiden. Den hållbara utvecklingen ligger i deras händer och samhällets alla aktörer har ett ansvar att börja agera för en hållbar värld genom att inkludera unga. Inom projektet we_change finns en otrolig möjlighet för unga att komma till tals och på riktigt påverka beslutsfattare och makthavare. Man förändrar bäst tillsammans och därför är we_change en otroligt viktig mötesplats, säger Jonas Bane, inspiratör under we_change.

Inspiratörerna Shada­-Helin Sulhav och Jonas Bane inleder dagen med en inspirationsshow för att ge ungdomarna inspiration, kunskap och verktyg. Under lunchen deltar ett 30-tal engagerade unga i ett rundabordssamtal med aktörer från kommunen, näringslivet och myndigheter. Dagen avslutas med workshops med samtliga samarbetsaköter där eleverna får arbeta fram lösningar på olika hållbarhetsutmaningar och möjlighet att påverka samhället i en hållbar riktning.

Tid och plats:
2 februari på Dragonskolan, Umeå

09.00 Inspirationsshow med Shada-­Helin Sulhav och Jonas Bane
ca. 10.15 Paneldebatt med Umeå kommun, ABB, Akademiska Hus, IKEA, SEB och Sida
ca.11.00 Tid för inbjuden media att intervjua ungdomar, inspiratörer, samarbetsaktörer samt we_change­teamet
ca. 11.10 we_talk – rundabordssamtal
13.00 Workshops med samtliga samarbetspartners

Ni är hjärtligt välkomna att närvara under hela dagen men intervjuer sker från ca. kl. 11.00
Önskar ni komma en annan tid/dag? Kontakta Lucella Bergström, 073 539 00 23

Samarbetsaktörer we_change Umeå 2017:
Umeå kommun, IKEA, Sida, Akademiska Hus, SEB och ABB

För yttterligare information kontakta Lucella Bergström, lucella@ungdomar.se, 073 539 00 23

*Statistik från enkätundersökning utförd på Ungdomar.se med 1130 svarande under februari 2016

• Umeå

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 80 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.

Ungdomar.se är ett socialt företag där eventuella vinster ska reinvisteras i verksamheten. Verksamheten inriktar sig på idag på tre huvudområden: långsiktig hållbarhet, ungdomars hälsa och ungdomars sysselsättning. Ungdomar.se ingår i den privatägda företagsgruppen Stenhaga Invest.