Miljöminister Lena Ek med storföretag låter sig grillas av gymnasielever på Hållbarhetsgrillen

Den 8 maj bjuder Miljödepartementet och hållbarhetsprojektet we_change in till avslutningseventet "Hållbarhetsgrillen" på Rosenbad i Stockholm. Under en och en halv timme får unga ställa frågor kopplat till hållbar utveckling till politiker, företag och organisationer.

I panelen sitter miljöminister Lena Ek tillsammans med representanter från Returpack, Coca-Cola, Fortum Värme, IKEA, SIDA, WWF och Naturskyddsföreningen.

Att driva på för att vårt samhälle ska bli mer hållbart är en otroligt viktig uppgift för mig som miljöminister. Jag ser fram emot att bli grillad av gymnasieungdomar och få höra deras idéer om hur vi kan komma framåt i arbetet, säger Lena Ek, miljöminister.

Tillsammans med föreläsaren och inspiratören Milad Mohammadi, har we_change under sin turné i vår träffat och inspirerat cirka 10 000 gymnasieelever i sju städer kring hållbarhet. Inför årets turné har man tagit fram en app som också den heter we_change, med den vill man inspirera ungdomar till att konsumera mer hållbart. I appen kommer man även kunna ställa riktade frågor under Hållbarhetsgrillen till bland annat Lena Ek.

– Hållbarhetsgrillen är ett sätt för unga att ställa makthavare mot väggen och få vara med och påverka samhällsutvecklingen i en positiv riktning, säger Kim Jakobsson, VD för Ungdomar.se och initiativtagare till we_change. Kim Jakobsson blev nyligen utsedd till en av årets miljömäktigaste av MIljöaktuellt, och är nu nominerad till att få Giraffpriset.

Efter Hållbarhetsgrillen kommer det finnas möjlighet att tala med Lena Ek, företagsrepresentanter, personerna bakom we_change samt elever.

Hållbarhetsgrillen kommer att sändas live på regeringen.se/miljo

Plats: Rosenbads konferenscenter. Ingång från Drottninggatan 1
Tid: 8 Maj, kl 13:00-14:30.

All mediabevakning måste meddelas i förväg, anmälan samt övriga frågor skickas till:
Dante Stjernberg, kommunikationsansvarig, 073-301 7308
dante.stjernberg@ungdomar.se

• hållbarhetsgrill
  • rosenbad
  • we_change
  • ungdomar.se

• Stockholm

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med 100 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change, vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld, samt ungdomssysselsättningsprojektet Palla Jobba!.

2012 nominerades Ungdomar.se till "Sveriges bästa nätsatsning för unga och vuxna" av Surfa Lugnt, ett initiativ som stöds av Sveriges regering.