Umeå populärt i världen – bidrar till långsiktig utveckling!

700 miljoner européer och kineser har läst om Umeå under de senaste månaderna – det visar en oberoende undersökning av medieanalysföretaget Mediapilot. De har kartlagt 11 länder i Europa plus Kina som alla visar ett stort intresse för Umeå. Mediabevakningen har nu fått till följd att besökssiffrorna i Umeåregionen slår nya rekord. Siffror från olika verksamheter som Bildmuseet, NorrlandsOperan och Umeå Airport visar markant stigande intresse. Flygplatsen spränger snart miljonvallen och har en ökning på 9 procent i år.

– Kulturen är en drivkraft för mänsklig tillväxt och hållbar samhällsutveckling, det visste vi redan när vi ansökte om att bli Europas kulturhuvudstad. Nu har vi fått svart på vitt att vår kultursatsning också bidrar till att långsiktigt ekonomiskt utveckla kommunen. Det säger kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark (S), kommunalråd och ordförande i Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott.

Hon menar också att det nu är viktigt att ta Umeå2014 in i framtiden med våra erfarenheter och dra nytta av all uppmärksamhet kring att vara Europas kulturhuvudstad.

Visit Umeå har noterat en ökning av besökare på webben med 64 procent sedan årsskiftet och merparten av dessa är helt nya besökare från Europa och övriga världen. Redan nu kan hotellen i staden se en kraftig ökning av antalet gästnätter. I mars månad var den ökningen 22 procent.

Också kulturen ökar sina besökstal. NorrlandsOperan säger att besökssiffrorna är högre i år och även biljettförsäljningen har skjutit i höjden. Bildmuseet har hittills i år (januari-april) haft 41 868 besökare vilket är 13 348 fler än samma period förra året. Västerbottens museum har fördubblat sina siffror och folk har börjat hitta till museet på lördagarna.

Turnén Caught by Umeå som gick runt i Europa hösten 2013 lade grunden för det internationella medieintresset. Mediapilot, som gjort undersökningen, är Nordens ledande aktör inom oberoende medieanalys. De beskriver Umeå som ett modernt och tillgängligt besöksmål och nämner de mest namnkunniga medierna som beskrivit Umeå:
The New York Times, brittiska the Times, the Telegraph, the Independent, Daily Mail och the Guardian, italienska la Repubblica, nederländska de Telegraaf, tyska Spiegel, Bild och die Welt samt spanska el Mundo.

– Nu talar världen om Umeå och det nordliga rummet, konstaterar Marie-Louise Rönnmark.

Totalt omsätter Umeåregionen drygt 1,3 miljarder kronor inom besöksnäringen. Det betyder att om Umeå ökar sina besök med 20 procent innebär det att mer än 200 miljoner kronor tillförs staden och den omgivande regionen. Omräknat i rena arbetstillfällen motsvarar det hundratals nyanställningar.

Umeå2014 är nu också nominerade i SABRE Awards, Europas ledande kommunikationstävling där turnén Caught by Umeå har chansen att vinna pris i klassen för Special events. Prisutdelning sker den 20 maj i London.

Kommunalråd och ordförande i Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott

Karin Arvidsson
Europeisk marknadsföringschef Umeå2014