DZT och DWI fortsätter sitt framgångsrika samarbete

Vandring i vinbergen i Bad Neuenahr-Ahrweiler (Rheinland-Pfalz). FOTO: Dirk Topel Kommunikation GmbH/DZT

Samarbetet mellan Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) och Deutsche Weininstitut (DWI), en sammanslutning av tyska vinodlare som verkar för att marknadsföra tyskproducerat vin både i och utanför Tyskland, kommer att intensifieras. Detta fastslogs i ett avtal som parterna ingick i januari. Både DZT och DWI önskar slå samman sina aktiviteter och genom gemensamma marknadsförings- och kommunikationsåtgärder fortsatt öka antalet utländska övernattningar i reselandet Tyskland, samt stödja landsortsregionerna.

– Tillsammans med DWI, och särskilt under 2012, som vigdes åt temat “Vinkultur och natur i Tyskland”, har vi stärkt Tysklands image som ett resmål med en unik vinkultur för livsnjutare och konnässörer. Antalet övernattningar från utlandet steg under januari till november 2013 också i vinregionerna och även i år har vi siktet inställt på tillväxt, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

För Monika Reule, vd på DWI, är samarbetet med DZT ett utmärkt tillfälle att skapa uppmärksamhet kring vin internationellt.

– För oss är DZT en stark partner med vilken vi kan marknadsföra våra många unika vinregioner som attraktiva semesterdestinationer på särskilt intressanta marknader som Kina, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Schweiz och USA och på så vis nå ut till nya målgrupper.

Framgångsrikt temaår 2012 “Vinkultur och natur”

Under temaåret 2012 “Vinkultur och natur” ingick DZT och DWI ett samarbetsavtal för att marknadsföra vin och kultur i Tyskland. Under mottot “Discover the taste of Germany” genomfördes gemensamma mediekampanjer, annonser, evenemang för att nå multiplikatorer, försäljningsaktiviteter samt presentationer på målmarknaderna. Satsningarna föll ut väl, utbudet av vinresor på målmarknaderna ökade, vilket resulterade i ett stigande antal vinresor och vinaktiviteter. För temaåret publicerades nyutvecklat innehåll på www.germany.travel/weinland, som finns tillgängligt på tolv språk. Här hittar man information om vinregioner, gastronomi, vinfester, vinotek och höjdpunkter i den tyska vinkulturen.

Mer uppmärksamhet för erbjudanden inom vinturismen

För att skapa uppmärksamhet kring landets tretton vinregioner kommer samarbetspartnerna att knyta an till framgångarna kring 2012 års temaår. Innehållet på webbsidan kommer att utökas och under 2014 kommer parterna gemensamt att närvara på mässor och uppmärksamma temat vin i nyhetsbrev som vänder sig till slutkunder. Med Kina och Norge sällar sig ytterligare två målmarknader till de tidigare. En bannerkampanj på www.germany.travel som riktar sig till de sex målmarknaderna skapar extra uppmärksamhet kring temat vin, mat och trevligheter i Tyskland.

Läs mer om vandring i tyska vinregioner i vår e-broschyr Walking in Germany eller cykling i broschyren Discover Germany by Bike!

För information om press- och traderesor kring temat "vinkultur och natur i Tyskland", vänligen kontakta Gustav Svärd (gustav.svaerd@germany.travel, 08-665 18 85) eller Uwe Meistner (uwe.meistner@germany.travel, 08-665 18 82).

• vinresor
  • vin