Svenska företags tjänsteresor inom Norden ökar – Flest resor går till Norge och Danmark

Undersökningen visar på att mer än hälften av alla tillfrågade har varit på tjänsteresa till mer än ett av länderna det senaste året och dessutom har nästan 20 % av respondenterna besökt Norge, Danmark och Finland det senaste året. Hela 71 % av de tillfrågade har besökt Norge och 69 % Danmark. Finland som inte är lika välbesökt när det gäller tjänsteresor hamnar på 37 %.

– Vi har de senaste åren sett att just tjänsteresor inom Norden och även samtal till andra nordiska länder är vanliga vilket gör att vi nu storsatsar för att hålla nere kostnaderna för dessa företag. Därför har vi nu tagit fram två tjänster som kan sänka telefonikostnaderna för företag som gör mycket affärer med våra grannländer, säger Nicholas Högberg, vice vd, 3.

Undersökningen visar på att de som är på tjänsteresa i Norden ringer i snitt åtta samtal per dag och flera av de tillfrågade ringer upp emot 20 samtal per dag. När de inte är på resande fot så uppgår samtalsfrekvensen i snitt till mer än tre samtal i veckan till andra nordiska länder.

De nya företagstjänsterna 3Norden Max samt 3Norden Företag gör att företag som reser och ringer mycket inom Norden enkelt hålla telefonikostnaderna nere. Med 3Norden Max får kunder som har abonnemanget 3Business Max 3000 röstminuter och 3000 sms inom Norden för en kostnad av 170 kr per månad. Tjänsten 3Norden Företag kostar 49 kronor i månaden och ger en röstkostnad på 0,63 kr/min till fasta och mobila nät i Norden samt sms för 0,63 kr/sms. Öppningsavgift 0,63 kr och alla kostnader är exkl moms. Samtal inom Sverige debiteras enligt abonnemangsprislista. För mer information besök www.tre.se.

* Undersökningen om svenska företags tjänsteresvanor och mobilanvändande i Norden (definierat som Norge, Danmark och Finland) utfördes av Ipsos på uppdrag mobiloperatören 3. Undersökningen omfattades av 300 respondenter – anställda som arbetar på företag med 10-99 anställda och reser i tjänsten, Totalt 154 olika branscher är representerade. Undersökningen genomfördes i februari 2012.

För mer information och för att ta del av hela undersökningen, vänligen kontakta:

Nicholas Högberg, vice vd 3

E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Linda Kardell, PR-ansvarig, 3

E-post: linda.kardell@tre.se

3-gruppen är en ledande ägare och operatör av infrastruktur för telekom med ett brett utbud av tjänster i 11 länder .Dessa inkluderar tredje generationens (3G) multimedia mobil kommunikation och andra generationens mobila kommunikationsnät, fasta teletjänster, fiberoptiskt bredband och radio broadcasting. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information och 3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se