Mobila Bandet – tävlingen för Sveriges mobila musiker

Mobila Bandet – tävlingen för Sveriges mobila musiker

På 80-talet var det musikvideos på MTV som totalt förändrade villkoren för artister att slå igenom. Idag är det smartphones och instrumentappar som revolutionerar möjligheterna för musiker till genombrott. Nu är det därför dags att utse Sveriges bästa mobila musiker i tävlingen Mobila Bandet. Deltagarna, vars instrument endast får bestå av smartphones och surfplattor, tävlar om att få sin låt professionellt mastrad och digitalt utgiven. Bakom tävlingen står mobiloperatören 3 och Universal Music.

Runt om i världen dyker det upp mobila band i form av allt från symfoniorkestrar till indie- och popband. Gemensamt för dessa band är att de använder sina smartphones och surfplattor med musikapplikationer som enda musikinstrument.

I och med tävlingen Mobila Bandet har den mobila musiktrenden nått Sverige, och det är dags att kora landets bästa mobila band. Alla är välkomna att delta – både som ensam artist eller i band med flera medlemmar. De enda kraven är att instrumenten består av musikapplikationer som är installerade på en smartphone samt att låten är egenskriven och outgiven. Tävlingsdeltagarnas bidrag, i form av videos, är tillgängliga på www.mobilabandet.se. Där är det folkets röster som avgör vilka fyra bidrag som går till final.

Juryn som utser vinnaren bland de fyra finalbidragen består av Nicholas Högberg, vice vd på 3, Per Sundin, vd Universal Music, Mia Forsgren, marknadschef, Universal Music samt Simon Norrsveden, låtskrivare, gitarrist och sångare i Ylva Bulldozer. Utöver musikalisk talang kommer juryn att titta på kreativitet, originalitet och framförande.

– Det mobila bandet omdefinierar hela begreppet musik och instrument. Nu kan alla som har tillgång till en smartphone eller en surfplatta skapa musik var som helst - och när som helst. Med tävlingen Mobila Bandet vill vi utforska de oändliga möjligheter som finns bland Sveriges alla kreativa musiker, säger Nicholas Högberg, vice vd, 3.

Tävlingen pågår från och med den 2 mars till den 12 april. Den 19 april avslöjas vinnaren på www.mobilabandet.se.

För mer information om Mobila Bandet, för att delta i tävlingen eller rösta på bidrag, vänligen besök: www.mobilabandet.se

För mer information var vänlig kontakta:

Nicholas Högberg, vice vd 3
E-post: nicholas.hogberg@tre.se