3 och Microsoft i partnerskap om Windows Phone 7

Mobiloperatören 3 kommer att bli lanseringspartner till Microsoft när Windows Phone 7 släpps senare i höst.

Microsofts nya operativsystem för smartphones, Windows Phone 7, har föregåtts av översvallande omdömen från de som fått möjligheten att pröva det.  När det lanseras senare i höst ger sig mjukvarujätten från Redmond på allvar in i matchen med Apple och Google Android om vem som ska driva framtidens smartphones.

Mobiloperatören 3 har nu utvalts till lanseringspartner för den svenska marknaden.

- Vi är väldigt stolta över att ha fått det här förtroendet av Microsoft.  Microsoftmobiler har alltid haft en stark ställning här i landet, inte minst bland våra företagskunder och vi är djupt imponerade av det vi sett av Windows Phone 7 hittills, säger Nicholas Högberg, vice VD på 3 Sverige.

- Windows Phone 7 ÄR en annorlunda telefon. Vårt långa partnerskap med 3, som bland annat innefattar Messenger i mobilen, gör att vi är extra glada att tillsammans med 3 göra vår absolut senaste mobilupplevelse tillgänglig för svenska kunder, kommenterar Martin Tiveus, konsumentchef på Microsoft Sverige.

Windows Phone 7 kommer att lanseras senare i höst tillsammans med mobiler från bland annat HTC och Samsung.

För mer information var vänlig kontakta:

Nicholas Högberg, vice VD, 3 Sverige

E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

Martin Tiveus, Konsumentchef Microsoft Sverige

Mobile : +46(0)709-57 63 68

E-post: mativeus@microsoft.com

Louise Leo, Information & PR, Microsoft Sverige

Mobil: +46(0)734-08 27 56

E-post: lleo@microsoft.com

3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med drygt 19 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.

Om Microsoft

Microsoft grundades 1975 av Bill Gates och Paul Allen. Huvudkontoret ligger i Redmond, Washington, USA, men företaget sträcker sig över 103 länder och regioner med drygt 88 500 anställda. Microsofts vision är att skapa innovativ programvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och verktyg.
www.microsoft.com