Röda och italienska viner överlägset populärast

Tre av fyra viner som säljs hos The Wine Company är röda, och det är i synnerhet italienska viner på druvan Sangiovese som är särskilt populära. Intresset för vin och främst röda viner är stort bland svenska nätvinsbeställare. The Wine Company har tagit fasta på detta och valt ut intressant information om den populära drycken, en lista över tio oväntade fakta om vin, samt ger de bästa tipsen på ett par riktigt goda röda viner.

Få drycker i världen är så omtyckta och omskrivna som vin. Med en lång historia på över 6000 år och med ursprung i Persien har vin idag kommit att bli en viktig del av den svenska dryckeskulturen. Utifrån Systembolagets försäljningssiffror konsumerade svenska folket i genomsnitt drygt 40 flaskor per person under förra året. Precis som merparten av vinförsäljningen i butik så tycks svenska konsumenter föredra röda viner även på nätet. Hela 75 procent av all försäljning hos The Wine Company utgörs nämligen av röda viner. Därefter följer kanske föga överraskande i rangordning vita viner, mousserande och rosé.

– Sett till druvor i röda viner så är Carbenet Sauvignon den mest planterade druvan i världen, men för det inte den mest populära. Hos oss på The Wine Company så är Italien det land som är populärast bland våra vinkonsumenter, och främst druvorna Sangiovese och Primitivo. Då Cabernet Sauvignon ingår i många ”blends”, framförallt med druvan Merlot, så toppar även dessa vår lista. Spanska viner gjorda på Tempranillodruvan är också mycket omtyckta bland våra kunder, säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.

Det är ingen slump att Italien beskrivs som ”the land of wine”. Italien är nämligen det största vinproducerande landet i världen, trots att de själva bara hamnar på en fjärde plats vad gäller konsumtion. The International Organization of Vine and Wine har estimerat att Italiens vinproduktion uppgick till 48,9 miljoner hektoliter 2015 och ligger därför strax över Frankrike på 47,4 miljoner. Förutom att Italienarna själva gärna dricker vinet de producerar är de också engagerade i processen, varje år är nämligen var femte Italienare involverade i druvskörden.

10 fakta om vin och röda viner

1. Vinets färg kan avslöja en hel del, både ursprung, vilket klimat och ålder/årgång vinet har. Generellt är mörkare toner från varmare klimat och yngre, medan ljusare färger är från svalare klimat, ofta äldre och smakar något lättare.

2. En genomsnittlig flaska vin innehåller cirka 520 druvor.

3. Ett av världens dyraste viner är en Carbenet Sauvignon (The Penfolds Block 42 Kalimna Cabernet Sauvignon 2004) och kostar otroligt nog närmare 1,5 miljoner kronor. Flaskan som rymmer drycken är handgjord och det finns endast tolv exemplar i hela världen.

4. Hos The Wine Company är det mest exklusiva vinet Château Lafite-Rothschild, ett franskt Bordeaux-vin från 2010 som kostar 12 900 kronor. Det är också det vin som har fått flest priser i hela sortimentet.

5. Totalt i liter är Kina det största vinkonsumerande landet, år 2013 drack kineserna 155 miljoner liter. Största vinkonsumenterna per capita i världen är kanske oväntat Vatikanstaten, med 74 liter per capita och år.

6. Röda viner är kända för att innehålla många fördelaktiga antioxidanter som sägs skydda hjärtat och motverka cancer.

7. Vin sägs ha blivit till av en slump. Jäst kom av en händelse i kontakt med druvor som förvarades i en behållare vilket gjorde sockret i druvorna till alkohol.

8. Seden att stöta in i varandras glas till en gemensam skål kommer från gamla tidens Rom där denna metod användes för att försäkra sig om att vinet inte var förgiftat. (Att stöta in i varandras glas gjorde att man spillde i den andres dryck).

9. Vin ska förvaras liggande, om vinet får stå upp under en längre tid kan korken torka, krympa och släppa in luft i flaskan.

10. Världens äldsta människa menar att hennes höga ålder har att göra med en diet av olivolja, portvin och ett kilo choklad per vecka.

Linda Sorby, Marketing Manager Sverige
Tel: +49 4122 504 – 3318
E-post: l.sorby@the-wine-company.se

Therese Eriksson, presskontakt på Agency
Tel: +46 73 – 326 54 34
E-post: therese@agency.se

The Wine Company listar 2015 års bästsäljare:

Monte Vecchio Chianti Riserva – Chianti Riserva DOCG 2012
Italien och Toscana ligger varmt om hjärtat hos många svenskar, vilket givetvis avspeglar sig hos konsumenterna. Det här är toppsäljarvinet hos våra mest trogna kunder.

I glaset häller du upp ett vin rött som rubiner, med en vacker komposition av körsbär, marsipan och karamell. Avslutningen är kryddig med silkeslena tanniner. På vingården i Italien låter man det här vinet mogna långsamt och man säljer det först efter två år. Du kan gärna dricka vinet nu men självklart kan det även lagras några år.

Matrekommendation: risotto, pizza, lasagne och kött, exempelvis kalv.
Artikelnummer: 288160 Pris: 119 kr

Rothschild Merlot– Pays d'Oc IGP Domaines Barons de Rothschild 2013

Oavsett om Frankrike är trendigt eller ej så återfinns detta vin i topp tre av viner strax över 100-lappen när vi tittar tillbaks på 2015. ”Det perfekta sällskapsvinet” kallar våra kunder detta för.

Denna Merlot från huset Rothschild (Lafite) har en djup, mörkblå färg och den typiskt plommon-maltiga smaken som Merlot ger. Fylligheten är stabil med en tydlig fruktighet. I finalen framkommer även de kryddiga aromerna som gör vinet lätt pikant.

Matrekommendation: pasta, karamelliserade alternativt rostade grönsaker, kyckling i olika former och milt kryddiga rätter.
Artikelnummer: 174197 Pris: 115 kr

Angel's Secret Gran Reserva Carmenère – Valle de Colchagua Montes Wines 2013

Angel Secret Gran Reserva är en nyhet i sortimentet från och med februari 2016. Vår tidigare Urmeneta Carmenére har varit vår genom tiderna bästsäljare av vin i 80 kronorsklassen, den ligger alltid i topp hos både nya och mångåriga kunder. Nu lanserar vi en mer premiumprodukt som vi är övertygade om kommer att uppskattas.

Aurelio Montes har skapat detta fina gran reserva som är harmoniskt, elegant och fylligt med mättade aromer av björnbär, körsbär och blåbär. I smaken återfinns carménèredruvans typiska frukt fint kompletterad av lätta mandeltoner och en mild vaniljarom som utvecklats under fatlagringen. Tanninerna är tongivande och tydliga utan att dominera och ger vinet en bra struktur.

Matrekommendation: fläsk, lamm och nötkött, passar även rökt och grillat kött. Medelhavsmat och kittostar är också en kombination som kan fungera utmärkt.
Artikelnummer: 838509 Pris: 129 kr

• röda viner