Lion´s Rock – kraftfullt rött från Sydafrika

Det nya rödvinet, Lion´s Rock, har till både smak och etikett inspirerats av det kända lejonformade berget Lion´s Head utanför Kapstaden i Sydafrika. Från berget är det fantastisk utsikt över staden och Atlanten, men även över Västra Kapprovinsens vingårdar där vinets druvor odlats. Namnet Lion´s Rock är inspirerat av det blodröda vinets karaktär, som bäst beskrivs som kraftfull och elegant. Vinet säljs exklusivt hos The Wine Company och finns till försäljning för svenska konsumenter från och med den 27 mars.

Vinet är producerat på en blandning av druvorna Cabernet Sauvignon (60 %) och Merlot (40 %). Det kombinerar en Bordeaux-cuvées klassiska struktur med charmen från ett sydafrikanskt rödvin. Vinets doft domineras av Cabernet Sauvignons röda vinbär men även en diskret tränyans. Väl i munnen tar Merlots karakteristiska smak över, mörka frukter med nyanser av kaffe och tobak präglar smaken på detta mogna, täta vin från Sydafrika. Vinet passar utmärkt till kött som älgstek och oxkött, men även till mogna hårdostar.

– Lion´s Rock från Sydafrika är ett utmärkt vin som de svenska vinvännerna kommer att älska. Vinet har fått sin utmärkta smak från de varma dagarna med inverkan från Atlantens vatten. Förutom höga temperaturer under mognadsfasen så var det ovanligt mycket regn under sommarperioden. Är man ute efter ett charmigt rödvin som passar till lite tyngre kötträtter så rekommenderar jag starkt detta vin, säger Eckhard Hillmann, The Wine Companys vinexpert.

Utmärkelser:

• Guldmedalj – Catavinum World Wine & Spirits Competition 2013
  • Betyg 90 av 100 – Falstaff’s chefredaktör Peter Moser

Lion´s Rock 2011
98 kronor, artikelnummer 500193
Ursprung: Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Druvor: Cabernet Sauvignon 60 %, Merlot 40 %
Alkoholhalt: 13 %
Serveringstemperatur: 18° C

För mer information, kontakta:
Staffan Westman, marknadsansvarig The Wine Company
Telefon: + 49 41 225 04 - 3312
E-post: s.westman@the-wine-company.se

• alkohol
  • alkoholhaltiga drycker
  • internethandel
  • vinnyheter
  • vintips
  • lion´s rock
  • lions rock
  • staffan westman
  • winecompany

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.