Telenor Sverige blir officiell telekompartner till SkiStar i Åre och Sälen

Foto: Jonas Kullman
Telenor Sverige inleder sponsorsamarbete med SkiStar AB och blir företagets officiella telekompartner i skidorterna Åre och Sälen med start vintersäsongen 2012-2013.

Partnerskapet innebär att Telenor bidrar till att vidareutveckla SkiStars verksamheter i Åre och Sälen med fokus på gästnytta och mobil livsstil. Behovet av internetuppkoppling via smartphone, surfplatta och dator fortsätter att öka, vilket märks även under vintersemestern. För att möta behoven inledde Telenor redan för två år sedan en omfattande utbyggnad och modernisering av hela mobilnätet.

- Varje år besöker över två miljoner aktiva livsnjutare SkiStars anläggningar i Åre och Sälen och för alltfler av dessa är tillgången till bra mobilsurf och mobilt bredband superviktigt. Vi vill bidra till att gästerna i Åre och Sälen får ut det allra mesta av sin skidsemester, säger Patrik Söder, varumärkeschef Telenor Sverige.

Telenor kommer att synas på plats i Åre och Sälen under hela säsongen med start under hösten.

- Vi välkomnar Telenor till Åre och Sälen. En ambition i alla våra partnersamarbeten är att öka nyttan för våra gäster och att samarbetet ska bidra till att ge gästen minnesvärda vinterupplevelser. Genom en proaktiv partner i form av Telenor vill vi tillgodose våra gästers önskemål om en tillförlitlig internetuppkoppling under fjällsemestern, säger Mathias Lindström Marknads- & Försäljningschef SkiStar AB.

Om Telenors nätutbyggnad
Telenor genomför just nu den mest omfattande nätmoderniseringen någonsin. Bland annat har Telenor utökat antalet 2G-basstationer med 50 procent för bättre kvalitet och täckning på mobiltal. Dessutom genomförs en uppgradering av 3G-nätet för tio gånger högre kapacitet och mobilsurf i upp till 32 Mbit/s. I tillägg till detta fortsätter Telenor utbyggnaden av 4G-nätet för mobila hemmalösningar och framtidens mobilsurf. Totalt har Telenor lanserat 4G-tjänster i 155 kommuner och målsättningen är att täcka 99 procent av Sveriges befolkning där de bor i början av nästa år.

Telenors mobila bredband (3G och 4G) bäst i test
I maj månad 2012 utsåg tidningen PC för Alla Telenor till vinnare i ett stort test av mobila bredband. I maj 2012 genomförde tidningen tester av operatörernas paketlösningar med trådlös router över 3G-och 4G-nätet. PC för Alla bedömde operatörernas täckning, kvalitet samt erbjudande. Telenors paketlösning ”Bredband Stor” med 4G-router fick högst poäng och blev utnämnt till bäst i test.

Om Skistar
SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 48 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

För mer information om partnerskapet:
Maria Andrén, Försäljningschef SkiStar Fjälmedia
E-post: maria.andren@skistar.com

Journalister når Telenors presstjänst på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

• 2012
  • mobil livsstil
  • mobilsurf
  • sponsorsamarbete
  • skistar

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Idag har Telenor Sverige över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 12 miljarder kronor (2011) och cirka 2100 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 42,95 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 18 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 150 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q2 2012), en årsomsättning på 99 miljarder norska kronor (2011) och cirka 30 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com