Nät för nya surfvanor i stort test

Telenors satsning på nät för nya surfvanor fortsätter. Ett stort test av mobilsurf i landets 79 största orter visar att utbyggnaden gett resultat. Nu inför Telenor möjlighet för kunder att själva testa nätet genom en täckningsgaranti.

De senaste åren har surf blivit lika viktig som tal för många mobilanvändare. På uppdrag av Telenor Sverige har Omnitele, en internationell testare av mobilnät, jämfört kundupplevelsen av data och taltjänster på totalt 550 platser i alla svenska orter med en befolkning över 15 000 personer.

–  Det finns många åsikter om kvaliteten i mobilnäten, men få jämförande tester av hur kunderna faktiskt upplever det. Vi vill i första hand mäta resultatet av vår egen nätsatsning, men valde att samtidigt utmana den operatör som många anser vara marknadsledande. Detta för att få en så bra uppfattning som möjligt av hur våra kunder upplever våra tjänster, säger Magnus Zetterberg, Nätchef på Telenor Sverige.

Testet, som genomfördes i januari och februari, visar bland annat en bättre kundupplevelse i utmanaren nät i form av högre genomsnittlig nedladdningshastighet på två av tre platser, både i 3G- och 4G-nätet (totalt 1104 av 1650 tester).

–  Ur ett internationellt perspektiv har de svenska operatörerna kommit mycket långt i utbyggnaden av nya mobilnät. Vårt test visar på ett visst övertag för utmanaren, Telenor, jämfört med marknadsledaren Telia vad gäller mobilsurf och datatrafik i 3G- och 4G-näten. Vad gäller de gamla näten för taltjänster däremot är det mycket jämnt mellan operatörerna, säger Mikko Valtonen, affärsutvecklingschef på Omnitele och tekniskt ansvarig för nättestet.

Telenor inför nu möjlighet för kunder att själva testa nätet. Vid nytecknande av mobilabonnemang hos Telenor får kunden möjlighet att låna ett kostnadsfritt simkort för att kunna testa Telenors svenska mobilnät under 14 dagar.

–  Vi ser testet som ett bevis på att vår satsning ger resultat och att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi det arbetet, bland annat genom att bygga färdigt vårt landsomfattande 4G-nät och genomföra en fullständig modernisering av vårt 3G-nät i hela landet, säger Magnus Zetterberg, Nätchef på Telenor Sverige.

Ladda ned testrapporterna från Omnitele här:

Om nättestet
Testet genomfördes av Omnitele på uppdrag av Telenor Sverige i alla tätorter med fler än 15 000 invånare (minst en mätpunkt per 10 000 invånare). Testerna påbörjades den 15:e januari och avslutades den 7:e februari. Omnitele valde samtliga mätpunkter utan tillgång till nätinformation från operatörerna. Mätningarna utfördes på kommersiella abonnemang och med samma telefoner och modem för de båda operatörerna. Mätteknikern mätte varje operatör för fyra scenarion: data 3G (iPhone 5), data 3G/4G (Samsung Galaxy Note 2), data 3G/4G (dongel/modem) samt tal 2G/3G (Nokia C7). Mätningarna utfördes i en stillastående bil, ej under nattetid (kl. 00:00-06:00) eller på söndagar.

Om Omnitele
Omnitele, grundat 1988 för att starta världens första GSM-nät, är en pionjär inom mobilbranschen med över två decenniers global erfarenhet av nät- och affärskonsultverksamhet. Omniteles styrka är dess erfarenhet av mer än 1000 projekt i fler än 80 länder. Företagets expertisområden inkluderar teknikstrategi, nätdesign och nätkvalitet. Läs mer på: http://www.omnitele.fi/.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten, Telenor Sverige

08-41 01 00 40
press@telenor.com

Omnitele
Mikko Valtonen, affärsutvecklingschef
+358 44 324 7668, firstname.lastname@omnitele.com

• mobilsurf
  • nät
  • 3g
  • 4g

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com