Ytterligare ett steg framåt för BIM från Tekla och Intergraph

Tekla och Intergraph® har utvecklat en förbättrad länk för strukturellt datautbyte mellan SmartPlant® 3D och SmartMarine® 3D (känt under samlingsnamnet Smart 3D) och Tekla Structures. Länken kommer att tillhandahålla bättre stöd för användarnas arbetsflöden och minska modelleringstiden för projekt med högre kvalitet. Integrationens kapacitet lanserades och demonstrerades officiellt vid Intergraphs tekniska användarmöten som hölls den 2 juni i Las Vegas under HxGN LIVE, Hexagons internationella användarkonferens.

Tack vare Open BIMs förhållningssätt till informationsmodellering kan detta byggnadsinformationsmodelleringsutbyte möjliggöra bättre dataöverföring mellan Smart 3D och Tekla Structures genom att använda en förbättrad CIS/2 modell. Genom att byta ut den tidigare CIS/2 import-/export-funktionaliteten kan användare nu skicka ytterligare objekt med utökade egenskaper och visuellt förbättrad funktionalitet för hantering av förändringar.

Stödjande till Teklas multimateriella funktionalitet, fungerar det nya utbytet med konstruktionsstål och betongobjekt tillsammans och stöder överföring av trafikobjekt som trappor, räcken och stegar.

Intergraph och Tekla har haft ett mycket nära samarbete för att stärka partnerskapet och därmed kunna förbättra arbetsflödet i gemensamma kunders projekt.  En pålitlig dataanslutning mellan branschlösningar gynnar kunderna genom att minska på manuellt omarbete och minska på antalet fel.

Patrick Holcomb som är VD på Intergraph Process, Power & Marina säger, ”Våra kunder vill ha interoperabilitet med konkreta fördelar för deras arbetsprocesser. Vi är glada över att få arbeta med partners som Tekla för att möjliggöra bästa möjliga värde i BIM-utbyten för våra gemensamma kunder.”

Detta förbättrade BIM-utbyte finns tillgängligt för alla användare. Du hittar länken på Extranätet.

För mer djupgående  information om länken, rekommenderar vi webinaret; Bättre BIM-utbyte mellan Intergraph Smart 3D och Tekla Structures på onsdag den 19 juni 2013.

För ytterligare information
Tekla: Clive Robinson, Produkt/IT chef, tel: +44 780 175 0658, clive.robinson@tekla.com
Intergraph: Aimee Ferguson, aimee.ferguson@intergraph.com

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för energi- infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk.

Tekla förvärvades av Trimble Navigation Ltd. 2011. Tekla är en del av Trimble Buildings, en grupp formerad av Trimble 2012 för att erbjuda hårdvara, mjukvara och tjänster för strömmande samarbete genom hela (DBO; Design-Build-Operate) livscykeln av byggandet.

För mer information, gå in på www.tekla.com

Om Intergraph
Intergraph är den ledande globala leverantören av teknik- och geografi-programvara som möjliggör för sina kunder att visualisera komplex data. Företag och myndigheter i mer än 60 länder förlitar sig på Intergraphs industrispecifika programvara för att organisera stora mängder data för att göra processer och infrastruktur bättre, säkrare och smartare. Företagets programvara och tjänster gör det möjligt för kunderna att bygga och framföra mer effektiva anläggningar och fartyg, skapa intelligenta kartor och skydda viktig infrastruktur och millioner människor världen över.

För mer information, gå in på www.intergraph.com