Vinterns första direktflyg från Tokyo till Kiruna

Igår kl. 14.35 landade säsongens första direktcharter från Tokyo på Kiruna Airport i Swedish Lapland. 260 japanska besökare klev ur Scandinavian Airlines flight SK 984 och mötte Kirunas torra vinterkyla. Direktflyget genomförs för andra året i rad och är resultat av en långsiktig bearbetning av japanska turoperatörer.

- Kiruna Lappland har tillsammans med lokala turistföretag och Swedish Lapland under många år bearbetat marknaden, säger Mattias Mannberg som är marknadsansvarig på Kiruna Lappland. Vi har till exempel arrangerat visningsresor och gjort säljbesök på plats i Tokyo tillsammans med turoperatörer och med Sveriges ambassad. Vi har fokuserat på att bygga långsiktiga relationer, något som är mycket viktigt för japansk marknad, säger Mattias. De japanska turoperatörerna tror på destinationerna och ser stora möjligheter.

42 procent fler japanska gästnätter 2012, fortsatt positiv trend inför 2013

– Direktflyget är positivt för hela regionen och bidrar till den långsiktiga målsättningen om fördubblad omsättning inom besöksnäringen till 2020, säger Erica Mattsson, destinationsstrateg på den regionala turismorganisationen Swedish Lapland. Antalet japanska resenärer ökade under 2012 med 42 procent i hela Swedish Lapland. Vi hade totalt 6 830 japanska gästnätter i regionen 2012, varav drygt 5 200 japanska övernattningar i Kiruna kommun. Under 2013 ser vi att den positiva trenden fortsätter. Direktflyget bidrar definitivt till det ökande resandet, säger Erica.

Vill se norrsken och fira jul

-Vi vill se norrsken, berättar de tre väninnorna Ai, Tomomi och Yuko som alla är i 30-års åldern och bor i Tokyo. Och så vill vi fira jul med jultomte förstås, skrattar de. Fördelen med Swedish Lapland är att klimatet är mildare här, säger Ai. I Canada kan det vara nedåt minus 40 grader den här årstiden. Vi tycker inte om när det är för tufft väder. Tjejerna kommer att besöka ICEHOTEL och sedan går resan vidare till Gällivare, Jokkmokk och Gammelstad. I totalt åtta dagar vistas de i Swedish Lapland.

Det andra och sista direktflyget mellan Tokyo och Kiruna vintern 2013/2014 landar den 15 februari.

För mer information:

Åsa Redin,
Kommunikations- och turistbyråchef Kiruna Lappland Ekonomisk Förening
+46 (0)70-388 69 22 , asa@kirunalapland.se

Erica Mattsson, destinationsstrateg Swedish Lapland Tourism
+46 (0)70-388 60 25, erica@swedishlapland.com

• kiruna airport
  • tillgänglighet - transfer, infrastruktur och värdskap
  • kiruna
  • destinationen swedish lapland

Swedish Lapland Tourism är en näringslivsstyrd organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination som täcker 25% av Sveriges yta. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter, EUs strukturfonder, samtliga kommuner i destinationen, Norrbottens läns landsting samt Länsstyrelsen i Norrbotten.