Cecilia Ehrenborg Williams Foto: Fredrik Hjerling

Cecilia Ehrenborg Williams ny VD för Sweden Green Building Council

Cecilia Ehrenborg Williams blir ny VD för Sweden Green Building Council. Hon kommer närmast från en tjänst som vVD för Miljömärkning Sverige AB (Svanen). Cecilia ersätter Bengt Wånggren som går i pension efter sommaren. Hennes främsta uppdrag nu blir att fortsätta arbetet med att utveckla Sveriges främsta organisation för hållbart samhällsbyggande, i en tid då hållbarhet och klimatfrågor är viktigare än någonsin.

I slutet av 2016 meddelades att nuvarande VD Bengt Wånggren går i pension i augusti 2017 och föreningens styrelse inledde då arbetet med att hitta en ny VD. Rekryteringen har letts av styrelseordförande Reinhold Lennebo, som är väldigt nöjd med att man nu anställt Cecilia Ehrenborg Williams.

- Vi som jobbat med denna rekrytering är både glada och stolta över att ha funnit Cecilia. Ledarskapet, erfarenheten av certifiering och dessutom god erfarenhet av kommunikation och internationella kontakter gör att vi känner oss trygga i att vi hittat rätt person i Cecilia att leda SGBC på den fortsatta resan mot allt fler certifierade byggnader och stadsdelar. Den resan går bra och kommer att gå allt fortare.

Cecilia är civilingenjör från KTH och har tidigare bl. a. arbetat som projektledare för Stiftelsen Håll Sverige Rent och som miljökonsult för Casma Miljömanagement AB.

- Jag är hedrad och glad över styrelsens förtroende. Att leda SGBC in i en ny tillväxtfas med alla dess möjligheter att skapa långsiktiga värden för allt fler aktörer inom hållbart samhällsbyggande ser jag fram emot med stor förväntan. Med mig i bagaget har jag erfarenhet av att leda värderingsdrivna organisationer, föra dialog mellan vetenskap, näringsliv och politik samt en stark drivkraft att arbeta för en hållbar utveckling.

Cecilia Ehrenborg Williams tillträder sin tjänst som VD den 1 augusti, men kommer att delta på Sweden Green Building Councils årsstämma den 10 maj för att få en möjlighet att presentera sig på riktigt för medlemmarna.

För frågor, kontakta styrelsens ordförande, Reinhold Lennebo, 070–5123390 eller reinhold.lennebo@fastighetsagarna.se

Cecilia Ehrenborg Williams nås på 070-723 72 36.