Har du någonsin köpt en öl eller whisky – utan pengar?

Har du någonsin köpt en öl eller whisky – utan pengar?

Helt utan pengar blir det inte, men utan kontanter.
En Öl & Whiskymässa på Svenska Mässan går i år över till ett helt nytt kontantlöst system. Den 22-23 april kommer besökarna vid ankomst byta in sin biljett mot ett dryckeskort med chip för trådlös kommunikation. Samtliga utställare kommer att ha kassor anpassade för den nya tekniken.

- Den här sortens lösningar kommer allt mer utomlands och vi kände att vi gärna vill ligga på framkant och föra in tekniken i Sverige, säger Stanley Wong på Svenska Dryckesmässor.

Systemet levereras av Tickster AB och är unikt genom att det syr ihop biljettförsäljningen, den kontantlösa handeln och mobilapplikationen för evenemanget.
- Att ge besökarna en sammanhängande, smidig lösning för att interagera med sitt evenemang – från första klicket på din webbsida, via biljettköp, mina sidor och mobilapplikation till entré och konsumtion på plats – det är framtiden i evenemangsbranschen. Vi är glada att det är en vision vi delar med Svenska Dryckesmässor och Svenska Mässan och att vi tillsammans kan utveckla En Öl & Whiskymässa, menar Erik Lindholm VD på Tickster AB.

Besökarna kommer att kunna fylla på sitt konto med pengar innan de kommer till mässan. På plats får de ett kort som kopplas till deras konto, sen kan de handla både snabbt och enkelt. Via mobilen eller stationer på plats kan man se sina inköp och Swisha in pengar, eller betala med kort eller kontant om man föredrar det.

- Vår förväntning är att det här systemet kommer att förenkla för både besökare och utställare. Ett litet exempel är en lista på vilka godsaker man smakat på, något besökarna gärna vill ha – nu får man det automatiskt i mobilen när man handlar med kortet, avslutar Tommy von Brömsen på Svenska Mässan.

En Öl & Whiskymässa - under två dagar samlas ett stort antal utställare med mikrobryggerier, bryggerier, whiskydestillerier, whisky- och ölimportörer, bryggmästare, whiskyhuvudmän och en rad olika delikatessföretag, även övrig dryck som cider, rom och avéc.

Hela veckan, 15-23 april, före och under mässan pågår GBG Beer Week, ett evenemang som anordnas av stadens bryggerier, ölpubar och ölintresserade. Under veckan arrangeras bland annat bryggerivisningar, releaser och andra ölrelaterade roligheter runt om i Göteborg.

> LÄS MER OM EN ÖL & WHISKYMÄSSA

För frågor kontakta:

Tommy von Brömsen, affärsansvarig En Öl & Whiskymässa, tfn 031-708 80 38, e-post: tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

Erik Lindholm, VD Tickster AB, tfn +45 70 333 62 42,
e-post: erik.lindholm@tickster.com

Stanley Wong, VD Svenska Dryckesmässor, tfn 070-812 34 36, e-post: stanley@svenskadryckesmassor.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och inkluderar tre verksamhetsdrivande bolag: Gothia Towers AB, Svenska Mässan Mässor och Möten AB och Bok & Bibliotek i Norden AB. Ambitionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Varje år besöker drygt 1,5 miljoner människor mötesplatsen. Svenska Mässans ändamål är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,5 miljarder i besöksnäringseffekter till Göteborgsregionen. Koncernen har drygt 750 årsanställda. Läs mer på www.svenskamassan.se