89 100 besökare kom till årets hästfest i Göteborg

89 100 besökare kom till årets hästfest i Göteborg

Världens största hästfest i Göteborg med mässan EuroHorse och dubbla världscupfinaler på Gothenburg Horse Show är över för den här gången och evenemanget summerar ännu en succé. 89 100 besökare besökte årets hästfest i Göteborg.

- Världscupfinalerna är alltid något extra och i år satsade vi båda stort eftersom EuroHorse firade 25 år och Gothenburg Horse Show arrangerades för 40:e året i rad, säger Klas Pettersson, ansvarig för EuroHorse och Tomas Torgersen tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Evenemanget pågick under hela påskhelgen och startade redan på Skärtorsdagen med köpfest på EuroHorse, uppvärmningsklasser i Scandinavium och Hästföretagarforum, en seminariedag för företagare i hästbranschen.

Under helgen trappades sedan både köpfest och sport upp med världscupfinaler i både dressyr och hoppning, kringklasser och finaler i GP-ponnyn och Lövsta Future Challage. Bland mycket annat. Ikväll på Annandagen kunde de 300 glada, men trötta funktionärerna och de 200 utställarna checka ut från årets evenemang.

- Gothenburg Horse Show startades som ett kul projekt av PG Gyllenhammar, makarna Parmler och mina föräldrar för 40 år sedan. Målet var att få ihop pengar till ett nytt ridhus på Clarebergs ridklubb. Det fick vi, och ridhuset står där än idag, men ingen hade nog kunnat tro att tävlingarna i Scandinavium skulle få ett så enormt genomslag under de här åren. Det är Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang, säger Tomas Torgersen.

En effekt av att tävlingarna växte, var att Svenska Mässan 1991 startade EuroHorse och utställarna flyttade in i hallarna intill Scandinavium. I år har man slagit rekord i utställaryta. Igen. Det innebär att EuroHorse i år är världens näst största hästmässa.

- Hästbranschen har vuxit kopiöst under de här åren – allt från hästtransporter och lastbilar till kläder och utrustning. Det är en fantastisk utveckling. Dessutom ser vi att allt fler besökare vill förkovra sig när de är här. Vårt paddockprogram växer för varje år och har i år har inslagen TV-sänts för första gången, säger Klas Pettersson.

- Nästa år, 2017, blir ett ännu hästigare år för Göteborg – först världscupkval under Gothenburg Horse Show och EuroHorse i februari, sedan EM i hoppning, dressyr, paradressyr och fyrspannskörning på Ullevi i augusti.
- Det ska bli superkul. Arbetet är redan igång för fullt, avslutar Klas Pettersson och Tomas Torgersen, som båda är engagerade i EM-organisationen.

EuroHorse i korthet:
Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
Startade 1992.
2016 är EuroHorse världens största hästmässa.
20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård!
Ca 250 utställare 2016.
Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 1800 kr.

> LÄS MER OM EUROHORSE

För frågor kontakta:

Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show och EM 2017, tfn 0761-968323,
e-post: tomas.torgersen@gotevent.se

Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan
tfn 031-708 80 67, e-post:klas.pettersson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se