Utveckling i fokus när 38 innebandyföreningar utbildas i solen

Svensk Innebandy samlar denna vecka 38 föreningar och totalt 159 föreningsrepresentanter från hela Sverige på Playitas, Fuerteventura. Målet? Att arbeta med föreningsutveckling för att Svensk Innebandy ska fortsätta vara världens bästa – på alla nivåer.

Solen strålar från en klarblå himmel, massor av deltagare springer, går, cyklar eller utövar yoga tidigt på morgonen och är sedan så ambitiösa att de nästan inte vill sluta diskutera. Det är verkligheten på Svensk Innebandys Föreningsutvecklingsresa där man hittills haft allt från föreläsningar om motivation/drivkrafter till samtal om strategiarbete och organisationsfrågor.

Föreningsutvecklingsresan arrangeras för åttonde året i rad och är en utbildning som vänder sig i första hand till styrelserepresentanter och organisationsledare. I år är 38 föreningar och sammanlagt 159 deltagare med. Däribland en representant från Svenska Golfförbundet och en från Svenska Handbollsförbundet, med syfte att se och lära.

Föreningarna har i år uppmuntrats att ta med minst en deltagare under 25, vilket medför rekordmånga unga deltagare. Spridningen är 16 till 70 år.

- Drygt 300 av våra 900 barn- och ungdomsföreningar har genom åren deltagit i utbildningen och Svensk Innebandy är ledande på att jobba på det här sättet mot våra föreningar. Tidigare på de här resorna har det handlat mycket om teori och det gör det fortfarande men nu har vi kopplat ihop det mer med verkligheten – hur föreningarna ska jobba med de här bitarna när de kommer hem, säger Göran Harnesk som är generalsekreterare för Svensk Innebandy.

För att komma i kontakt med de föreningar som är intressanta för er och få mer information om vad som händer på plats, kontakta:
Jennifer Mayer, utvecklingskonsulent Svensk Innebandy: jennifer.mayer@innebandy.se eller 076-006 90 31

Vad Föreningsutvecklingsresan betyder för Svensk Innebandy, kontakta:
Göran Harnesk, generalsekreterare Svensk Innebandy: goran.harnesk@innebandy.se eller 070-728 80 88

Här är de föreningar som är med 2014:
AF Aktivera innebandy Tierp
Ängby IF
Örnsköldsvik Innebandy

• Bollsporter

• svensk innebandys utvecklingsmodell (siu)