Skandinaviens bästa mat hittar du på Göta kanal

Skandinaviens bästa mat hittar du på Göta kanal

Göta Kanalbåten M/S Juno fick vid årsskiftet glädja sig åt en guldmedalj i kategorin mat vid företaget Great Rail Journeys Hotel Awards 2009. 100 % av deras gäster ansåg att maten ombord överträffade sina högst ställda förväntningar

”De senaste åren har vi arbetat hårt för att utveckla och höja kvalitén på maten ombord, trots de minimala ytor som står till buds. Denna utmärkelse är verkligen en rolig bekräftelse på att saker går åt rätt håll”, säger rederichefen Håkan Gullberg.

I Skandinavien gick guldmedaljen för bästa mat till M/S Juno, silvret till Quality Grand Royal i Narvik och bronset kneps av Brittania Holet i Trondheim.

Under sommaren utökas antalet temakryssningar med lokalinspirerade menyer och en rad olika dryckesprovningar. Teman som Amarone, Sydafrika, Alsace och Mackmyra kommer att finnas på utvalda avgångar. En ytterligare nyhet är att olika vinmakare presenterar viner ombord.

”Våra utländska gäster visar särskild uppskattning för det lokalproducerade och det faktum att vi anstränger oss att servera rätter gjorda på närodlade ingredienser, något som utmärkelsen bevisar. Personligen tror jag även att den vackra miljön och omgivningarna bidrar till helhetsupplevelsen vid middagsbordet”, avslutar Håkan.

För mer information vänligen kontakta:

Håkan Gullberg, rederichef Göta Kanal Aktiebolaget
Tfn: 031-80 63 10 eller 0708-94 76 43
E-post: hakan.gullberg@stromma.se
Web: www.gotacanal.se

David Taylor, Food Consultant
Great Rail Journeys Ltd and Treyn Holidays
Tfn: +44 (0) 1904 521 913
E-post: davidtaylor@greatrail.com
Web: www.greatrail.com

Rederiet grundades den 27 februari 1869. Flottan består idag av tre fartyg; Juno, Wilhelm Tham och Diana vilka trafikerar Göta kanal. Sedan januari 2001 ingår rederiet i Strömmagruppen, en upplevelseinriktad företagsgrupp med stor erfarenhet av bevarande och drift av historiska fartyg.