Stena Line inleder samarbete med Mercy Ships

Mercy Ships äger och driver världens största sjukhusfartyg och bistår de fattigaste människorna med gratis sjukvård och hälsovårdsutbildning för nationell hälso- och sjukvårdspersonal. Sedan 1978 har man hjälpt mer än 2,5 miljoner människor. Ombord arbetar samtidigt mer än 400 volontärer från upp till 40 länder. Kirurger, sjuksköterskor, administrativ, teknisk, marin och all annan nödvändig personal, i genomsnitt över 1 000 frivilliga varje år, arbetar utan ersättning och betalar sina egna kostnader för att hjälpa dem som behöver kirurgiska operationer och hälsovård.

- Vi har hittat en samarbetspartner som har rätt kompetens och engagemang och som, liksom vi, ser fördelarna och flexibiliteten med att ha hav och fartyg som sin arbetsplats. Omtanke är en del av vår själ, vilket innebär att vårt hållbarhetsarbete omfattar mer än bara miljöinitiativ. Vårt partnerskap med Mercy Ships blir nu också en viktig del av det arbetet och det ger oss en spännande möjlighet att engagera medarbetare, kunder och partners för att göra skillnad, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

- Mercy Ships är en unik organisation och vi är mycket glada över Stena Lines stora engagemang. De har tagit vårt uppdrag till sitt hjärta och det är fantastiskt att se deras vilja att samarbeta med oss för att stödja vårt arbete, kommenterar Pascal Andréasson, marknadsansvarig Mercy Ships Sverige.

I slutet av januari besökte Stena Lines VD Niclas Mårtensson Africa Mercy, som för närvarande är dockad i Cotonou Benin, för att själv se det arbete som utförs ombord. Africa Mercy är en före detta skandinavisk tågfärja som omvandlats till ett sjukhusfartyg med idag fem högkvalitativa operationssalar. Intrycken vid besöket var många och Niclas Mårtensson säger:

- Jag ser det stora behovet av hjälparbete i Afrika, där Mercy Ships med sina volontärer, sitt engagemang och sin kunskap verkligen gör en enorm skillnad. Under besöket ombord på fartyget i Västafrika där jag träffade patienter och såg verksamheten insåg jag att detta är en livsavgörande insats. Att se och uppleva detta har varit en mycket viktig erfarenhet som jag bär med mig.

Stena Line kommer via fartyg och sociala kanaler att kunna nå över 10 miljoner människor varje år med information om Mercy Ships. Under våren 2017 kommer dessutom Stena Line utifrån Mercy Ships svenska del av organisationen att lyfta fram Mercy Ships arbete på sina färjor i hela Europa och då uppmärksamma dess behjärtansvärda uppdrag. Stena Line håller också för närvarande på att sätta upp ett program för att kunna sponsra medarbetare som vill arbeta som volontärer på Mercy Ships fartyg.

För mer information kontakta, vänligen kontakta:

Stena Line:

Jesper Waltersson, presschef Stena Line, jesper.waltersson@stenaline.com Mob: +46(0)704 85 85 32

Disa Hammarskjöld, marknads- och kommunikationschef Stena Line, disa.hammarskjold@stenaline.com

Mob: +46 (0)704 85 85 43

Mercy Ships Sverige:

Pascal Andréasson, marknadsansvarig Mercy Ships Sverige, pascal.andreasson@mercyships.org

Mob: +46(0)737 50 00 34

Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org Mob: +46(0)729 85 07 77

Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mob: +46(0)707 77 12 90

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 19 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. www.stenaline.se

Mercy Ships, somäger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy erbjuder gratis sjukvård och utbildning till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp deras egen sjukvård och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Sedan organisationen grundades 1978 av Don och Deyon Stephens, har Mercy Ships besökt över 570 hamnar i drygt 70 länder och hjälpt ca 2,5 miljoner människor. Mer än 1 000 volontärer från över 40 olika nationer bistår arbetet varje år. För mer information se: www.mercyships.se