Hallandsposten är först i Sverige med att erbjuda läsarna ett 80 års digitalt tidningsarkiv.

Hallandsposten har digitaliserat alla sina tidningar sedan 1931 och skapat ett unikt historiskt arkiv för sina läsare. Via dator, surfplatta eller mobil går det att fritextsöka på en händelse, ett namn, en plats eller ett företag och få träff direkt i en gammal tidningssida. Sökningen fungerar både för redaktionell text och annonser.

”Arbetet med digitaliseringen av det historiska arkivet har tagit en av våra medarbetare två år att genomföra. Vi ser det som väl investerad tid och är stolta över att vara först”, säger chefredaktör Viveka Hedbjörk.

Det är tidningar som enbart funnits arkiverade på svartvit mikrofilm som nu blivit skannade till pdf och OCR-tolkats. Vi har kunnat gå så lång tillbaka som 1931. Ännu äldre mikrofilmer håller tyvärr inte kvalitetsmässigt för OCR-tolkningen. Samtidigt som arkivet är klart byter dessutom Hallandsposten
e-tidnings¬leverantör, vilket gör att sökfunktionen i de historiska tidningarna kommer att fungera ännu bättre än den tidigare gjort.

Höjer värdet på lokaltidningen.
HP Arkivet 1931- igår är tillgängligt för alla med en dator, surfplatta eller mobil med internet-uppkoppling. Antingen via hallandsposten.se eller genom att först ladda hem appen eHP. Till en början är detta en gratistjänst för våra prenumeranter som nu får ännu en anledning att aktivera sin digitala prenumeration. Men detta kan komma att ändra sig i framtiden. Förhoppningen är att det här arkivet kommer att stärka Hallandspostens lokala värde, både framåt och bakåt i tiden.

Vem bryr sig?
Det nya HP Arkivet öppnar helt nya möjligheter för släktforskare, sporthistoriker, företag, skolor, forum, organisationer, byalag, jubilarer och föreningar av alla de slag. De har fått en unik skattkista att ösa ur.

”HP Arkivet lanseras under november månad genom annonser i egna media (Hallandsposten, hallandsposten.se och Hallands Affärer) samt e-mailutskick till föreningar. Dessutom tar vi tillfället i akt och bjuder in våra läsare till inspirationskvällar där vi vill visa, berätta, fika och umgås på ett lättsamt och hjälpsamt sätt”, berättar privatmarknadschef Marie Erlandsson.

Kontaktpersoner.
Viveka Hedbjörk, chefredaktör. Tel 010-471 51 10. viveka.hedbjork@hallandsposten.se
Marie Erlandsson, privatmarknadschef. Tel 010-471 53 79. marie.erlandsson@hallandsposten.se

Hallands-Posten är en del av Stampen Local Media, ett affärsområde inom Stampen Media Group.

Stampen Media Group är en av Sveriges största mediekoncerner med ambitionen att driva utvecklingen i branschen. Inom Stampen finns flertalet stora mediehus, Nordens största tryckerikoncern V-TAB och Stampen Media Partner med starka positioner inom digitala medier, kommunikationstjänster och utomhusreklam. Stampen omsätter drygt 5 miljarder kronor. www.stampen.com