JOI 2011 - Världens bästa Big Air tävling är tillbaka

JOI 2011 - Världens bästa Big Air tävling är tillbaka

OBS. NYTT DATUM. FRAMFLYTTAT EN VECKA. På allmän begäran kommer det populära konceptet Jon Olsson Invitational tillbaka i vår. Med unika kvalmöjligheter, skräddarsytt format och ett hopp större än någonsin kommer detta bli årets i särklass grymmaste event.

- Skidvärlden vill alltid ha nya saker. Eftersom vi inte kört en riktig banger Big Air tävling på några år kändes det helt rätt att ta paus från JOSS och i stället köra på det koncept som la grunden till de tävlingar som vi gör i Åre. Det ska bli sjukt spännande att se vilka extrema trick åkarna kör när de får den unika möjligheten att köra samma gigantiska hopp under nästan en hel vecka! säger Jon Olsson.

Kvalmöjligheterna har uppdaterats, allt för att ge nya grymma åkare en chans att tävla med världseliten. Jon Olsson kommer att bjuda in 15 åkare direkt till tävlingen. Resterande 15 åkare kvalar in via videor som laddas upp på webben.

Förbered er på fem actionfyllda dagar där endast åkarnas fantasi sätter gränsen. Varje träningspass kommer att filmas så att publiken kan rösta sina videofavoriter vidare i tävlingen. Allt avslutas med en stor final på lördagen den 16 april.  lördagen den 23 april.

- Formatet är grymt tillspetsat. I finalen tävlar alla åkare mot varandra med ett åk åt gången där den sämsta åker ut efter varje rond. Detta är unikt och kommer sätta stor press på åkarna, vilket gör det ännu mer spännande för publiken, säger Jon Olsson.

Nytt för i år är också åkande speaker som kommer att föra publiken ännu närmare de tävlande. Dessutom kommer en ny läktare, live streaming och storbildskärmar göra att du inte missar en sekund av åkningen.

Träningarna drar igång tisdagen den 12 april och avslutas lördagen den 16 april. Alla aktiviteter sker efter liftarna har stängts. NYTT DATUM! Allt är framflyttat en vecka.

För mer information surfa in på http://www.skistar.com/sv/Are/Event/
eller kontakta Olivia Rehn, telefon: +46 70 360 02 04

För information gällande Skistar Åre:

Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig SkiStar Åre

E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Kort om Åre:

Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort, säsongen 09/10 hade man i Åre 1 060 422 skiddagar.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.