Komedi populäraste filmen på sommaren – Rekordmånga hyrde film i juni som var den regnigaste månaden på 50 år

De mest populära filmerna att se på sommaren är komedier och actionfilmer. Det visar SF Anytimes undersökning där 1 500 svenskar har svarat på frågor om film.  Den hittills regniga sommaren har också gjort att svenskarna i år ser extra mycket film, SF Anytimes filmuthyrning under juni månad ökade totalt sett med 38 procent jämfört med samma period förra året.

Sommar betyder filmdags för många svenskar. Komedifilmer är det som allra flest vill se på sommaren och juni månads mest uthyrda film hos SF Anytime var Stig Helmer Story.

– De de flesta svenskarna vill ha någonting lättsmält och underhållande när de ska se film på sommaren. Det syns tydligt i både i undersökningen och även i vår uthyrningsstatistik där vi ser att komedier är några av de mest populära filmerna att hyra på sommaren. Själv föredrar jag också komedier under sommaren, främst för att det ofta är filmer som hela familjen kan se tillsammans och som både barn och vuxna tycker om, säger Pia Woungerecht Ljung, marknadskoordinator SF Anytime.

Samtidigt som de flesta helst ser komedifilmer på sommaren är musikaler den typ av film som är minst populär. Det finns även skillnader mellan kvinnor och män gällande vilken filmtyp som är mest populär. Bland män är action- och komedifilmer lika populära på sommaren medan kvinnor föredrar komedier och dramafilmer. Komedifilmer är allra mest populärt bland de som är 30 år eller yngre. Den enda ålderskategori där komedifilmer inte kommer högst upp på listan över de mest populära filmerna är bland de som är 50 år eller äldre. I denna ålderskategori är thriller den filmtyp som är mest populär.

Några av de komedifilmer som i sommar visas hos SF Anytime är Kvarteret Skatan, Iron Sky och Young Adult m.fl.

Se bifogat pressmeddelande i pdf för ytterligare statistik från undersökningen.

För ytterligare information, kontakta:
Pia Woungerecht Ljung, marknadskoordinator SF Anytime
E-post: pia@sfanytime.com Telefon: 08-680 39 09

Om undersökningen: riksundersökning genomförd av Blue Carrot (tidigare Nordisk Medieanalys) på uppdrag av SF Anytime i maj 2012. Totalt svarade 1 500 personer som utgör ett representativt snitt av befolkningen på frågor om film via en webbpanel.

• sf anytime
  • video on demand
  • vod
  • hyra film
  • sommarfilm
  • sommar
  • film

SF Anytime är Nordens ledande Video-on-Demand-tjänst och ingår i SF Consumer Entertainment samt Bonnier-koncernen. Bolaget startades 2002 och är i dag verksamt i sju länder. SF Anytime är i Sverige tillgängligt via operatörer som Telia, Com Hem, Bredbandsbolaget, Canal Digital och Boxer. Tjänsten fungerar på PC och Mac, Smart-TV och surfplattor från Samsung, Panasonic och LG. SF Anytime har ett brett filmsortiment som innehåller allt från de senaste blockbusters från Hollywood till smalare kvalitetsfilm och tv-serier. Läs mer på sfanytime.com.