Miljöanpassade Vasaloppsbussar minskar trängseln

Vasaloppet erbjuder alla deltagare att köpa bussbiljett till sitt lopp i vinterveckan, det säkraste sättet att komma i tid till start och bäst för miljön. Vasaloppsbussarna sponsras i år av Preem och kommer för första gången att köras på Preem Evolution Diesel, en grönare diesel delvis tillverkad av förnybar råvara och som minskar koldioxidutsläppen markant.

Vasaloppets officiella busstransporter levereras av Nobina och består av ca 90 bussar som körs under vinterveckan. Bussarna kör åkarna till och från start och mål under de olika loppen. Under Vasaloppet 2013 gjorde 23 000 personer en insats för miljön genom att åka med bussarna istället för att ta bilen.

– Logistiken är en av våra största utmaningar under veckan och vi kommer fortsätta att leta lösningar som gör att fler låter bilen stå. Med våra bussar kommer du utvilad och i tid till loppet, du slipper leta parkering och gör en bra insats för miljön. Nu blir det troligen ännu fler resenärer i år och därför vill vi uppmana alla att boka sin biljett i förväg, så vi kan ha tillräckligt med bussar på plats, säger Vasaloppets sportchef Johan Eriksson.

– Det känns rätt att kunna medverka till att både minska trängseln och utsläppen längs Vasaloppsvägarna. Vi är stolta att Preem som huvudsponsor kan hjälpa till att göra Vasaloppet till ett grönare arrangemang och hoppas att ännu fler kommer att välja bussarna som transportmedel i år, säger Marie Bark, marknadschef på Preem.

Biljetter till Vasaloppsbussarna bokas på Vasaloppets hemsida. Under 2012 och 2013 erbjöd Preem gratis infartsparkering vid två av huvudvägarna till Mora och transferbussar till centrum och Vasaloppsmålet. I år premierar Preem de som åker med bussen på Vasaloppssöndagen genom att sänka biljettpriset med 100 kr per person.

Om Preem Evolution Diesel
Preem Evolution Diesel lanserades våren 2011 och har sedan dess varit marknadens bästa miljödiesel, med en högre andel förnybara råvaror än andra dieselprodukter på marknaden. Den förnybara delen som tillverkas i Preems raffinaderi i Göteborg av framförallt tallolja kallas HVO-diesel (hydrotreated-vegetable oil), och bygger på en teknik som omvandlar grön råvara till högklassig diesel. Preem var först med att lansera en HVO-diesel på marknaden. Läs mer på evolution.preem.se.

För mer information:
Marie Bark, marknadschef Preem
Mobil: 010-450 13 03, E-post: marie.bark@preem.se

Thomas Ögren, presschef Preem
Epost: thomas.ogren@preem.se

Johan Eriksson, sportchef Vasaloppet
E-post: johan.eriksson@vasaloppet.se

• Energifrågor

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2013 var Preems omsättning 89 miljarder SEK.