Frilans Finans – egenanställningsföretaget som kommer ägas av de egenanställda

Frilans Finans är Nordens största egenanställningsföretag som gör det möjligt för fysiska personer att fakturera utan att ha ett eget företag. Nu öppnar Frilans Finans möjligheten för egenanställda och allmänheten att bli delägare i bolaget via Pepins. Exakta villkor är ännu inte fastställda, men det planeras att erbjudas aktier för upp till 20 miljoner kronor genom en kombination av både nyemission och försäljning av befintliga aktier.

Frilans Finans är pionjärer på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden och har växt stadigt sedan starten 1999. Mer än 45 000 personer har fakturerat utan företag via Frilans Finans och sammanlagt har fler än 300 000 fakturor skickats ut. 2017 beräknas omsättningen uppgå till ca 900 miljoner kronor.

– Jag ser Frilans Finans som en dynamisk organisation för egenanställda som gör det enkelt och tryggt att arbeta uppdragsbaserat. Därför är det också naturligt att de egenanställda får möjlighet att äga sin egen organisation, säger Stephen Schad, ägare och VD.

På dagens arbetsmarknad arbetar allt fler människor uppdragsbaserat, något som bland annat gestaltar sig i delningsekonomins fram- och tillväxt. Samtidigt söker människor frihet och vill kunna styra sitt eget arbete, men steget att starta eget företag är för många väldigt stort. Egenanställningen är ett modernt sätt att arbeta, och Frilans Finans vill därför också skapa ett modernt ägande där en stor del av våra egenanställda också äger egenanställningsföretaget.

Frilans Finans finns redan på flera europeiska marknader; under eget företagsnamn i Norge, med eget bolag i Frankrike samt via företagskunder i Danmark och Finland. Genom nyemissionen vill vi säkerställa en fortsatt stark expansion både i Sverige och resten av Europa.

– Frilans Finans är marknadsledare i en bransch under mycket stark tillväxt. Bolaget har historiskt kraftigt ökat omsättningen under god lönsamhet. Det finns även ambitioner att utöka verksamheten internationellt. Det är precis denna typ av bolag som vi letar efter och vill erbjuda våra medlemmar. Vi ser fram emot att följa bolaget och branschen under en lång tid framöver, säger Marcus Bonsib på Pepins.

För mer information, kontakta:

Marcus Jonsson, marknadschef, Frilans Finans, marcus.jonsson@frilansfinans.se, +46 (0)70 513 66 48

Marcus Bonsib, Investment Manager på Pepins, marcus@pepins.com, +46 (0)72-182 72 90,