Butikskedjan Hollywood lämnar småstaden för webben

Butikskedjan Hollywood lämnar småstaden för webben

Stockholm, 18 februari 2010 – Svenska butikskedjan Hollywood, som säljer utrustning och kläder för skateboard- och snowboardåkare, öppnar ny nätbutik. Samtidigt stänger Hollywood sin butik i Norrköping och i Uppsala slog de igen butiken innan årsskiftet. Att smalare butiker stänger i mindre städer samtidigt som de säljer allt mer på internet är en tydlig trend enligt Moon-Suck Song, e-handelsexpert på Panagora.

Hollywood startades 1974. Butikerna i Stockholm och Göteborg går bra, men i de mindre städerna har de problem. Lösningen finns på internet enligt vd Mattias Grönlund.

– Vi har svårt att driva butiker med ett spännande sortiment i mindre städer och lämnar dem för att satsa på vår nätbutik, som även gör att vi kan sälja i grannländerna. Om man jämför med andra nordiska länderna så ligger Sverige i framkant när det gäller utveckling och design av webbshoppar och jag tror att kunderna kommer uppskatta vårt upplägg. Sverige är bra på e-handel även internationellt sett, säger Mattias Grönlund, vd på Hollywood.

Enligt Panagora, som ligger bakom Hollywoods nya butik, är det en tydlig trend att smalare butiker överger fysiska butiker för att satsa på internet.

– De stora kedjorna dominerar allt mer i mindre städer och det inte finns utrymme för smalare butiker. Samtidigt växer marknaden på internet stadigt och en bredare målgrupp har letat sig ut på internet för att handla, säger Moon-Suck Song, vd på Panagora.

– Det blir allt mer naturligt för företag att satsa på nätbutiker. Självklart är det tråkigt för städerna men samtidigt får konsumenter ett bredare och mer varierat utbud i hela landet, avslutar Moon-Suck Song.

Panagora
är Sveriges ledande e-handelsexpert och leverantör av e-handelssystem inom segmentet retail/mode. Företagets över 50 kunder omsätter tillsammans över en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker till bland andra Acne JeansJ.Lindeberg, Nudie Jeans, Gant, sneakersnstuff, Caliroots och Fifth Avenue Shoe Repair.

Om Hollywood
Butikskedjan Hollywood erbjuder kläder och utrustning till nordiska snowboard- och skateboardåkare. Första butiken öppnades 1974 i Stockholm. 2010 finns butiker i Stockholm, Göteborg och Västerås. Den första webbshoppen Hollywood.se startades 2006 och 2010 öppnades en helt ny modernare onlinebutik som ska sälja till kunder i hela Norden.

Moon-Suck Song, vd Panagora

Mattias Grönlund, vd Hollywood